Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolffin vastauksista voi päätellä, että F1-sarjaan loppukesästä tulevat varikkokäyntejä koskevat sääntömuutokset juontavat juurensa juuri mestaritallin esittämistä epäkohdista.
Useat F1-sivustot uutisoivat torstaina, että Kansainvälinen autoliitto FIA on kiristämässä varikkopysähdyksiä koskevia sääntöjä elokuun Unkarin GP:stä alkaen.
LUE MYÖS: Jättiläiset napit vastakkain F1:ssä: Red Bull raportoi Mercedeksestä FIAlle ja pani lopullisen pisteen takasiipikohulle
Sääntömuutoksissa puututtiin erityisesti pyöriä kiristävien mekaanikkojen pulttipyssystään lähettämiin signaaleihin. Jatkossa signaalin antoa nopeamman lähtöluvan saamiseksi ei voisi enää ennakoida.
Uutinen tuli vain päiviä sen jälkeen, kun Red Bull -tallin neuvonantaja Helmut Marko oli kertonut saksalaiselle RTL-kanavalle, että sen pahin kilpailija Mercedes oli iskenyt silmänsä tiimin varikkokalustoon.
Red Bull on ollut nopeilla varikkostopeilla omassa kastissaan, joten tapaus vaikutti selvältä Mercedeksen ajamalta muutokselta. Tallipomo Toto Wolff tavallaan vahvistikin tämän oletuksen.
– Esitimme FIA:lle tiedustelun turvamekanismeista, jotka liittyvät käyttämäämme systeemiin, että olisiko se optimoitavissa, Wolff kommentoi RacingNews365-sivuston mukaan.
– Se tapahtui noin kolme neljä viikkoa sitten. Laukaisiko se jotain muuta? Ehkä, en tiedä, mutta tämä on se kysymys, jonka me esitimme, Wolff jatkoi.
Red Bull pitää tarkoituksellisena haitantekona itselleen
Muutos kolahti tietysti pahimmin Red Bulliin, jonka tallipäällikkö Christian Horner piti sitä tietysti huonona ratkaisuna. Hänen mukaansa mekaanikkojen reaktioaikojen kyttääminen luo turhaa painetta tekijöille.
– Meidän pitäisi rohkaista siihen, ei kontrolloida sitä, Horner kommentoi The Race -sivuston mukaan varikkokäyntien tekemistä mahdollisimman nopeiksi.
– Mihin tässä muuten päädytään? Meille kerrotaan varmaan kohta, miten kävellä varikolle, missä voimme istua varikkomuurilla ja mitä nappeja meidän tulisi painaa.
Hänellä ei ole epäilystäkään siitä, mistä suunnasta asia on saanut alkunsa.
– Jos sinua ei voida lyödä, niin tietysti loogisin asia kilpailijoillesi on yrittää hidastaa sinua, ja niin tässä selvästi on käymässä.
F1-tallit ovat saaneet jälleen kiristettyä varikkokäyntiensä kestot jopa kahteen sekuntiin. FIA:n arvion mukaan niiden kesto pitenee nyt tehdyillä muutoksillakin vain parilla sekunnin kymmenyksellä, joten katsojat tuskin huomaavat eroa.
– Nopeat varikkostopit ovat kivoja ja ne näyttävät siisteiltä, Wolff kommentoi.
– En kuitenkaan ole 100-prosenttisen varma, että (tallien välisissä) suorituksissa olisi valtavaa eroa, koska puhumme keskimäärin sekunnin kymmenyksestä tai kahdesta. On siis mielenkiintoista nähdä, mistä se ero tuli ja minkä pohjalta.