Pitkäaikainen F1-sarjan tallipäällikkö Otmar Szafnauer on paljastanut Alpinen mokanneen Oscar Piastrin kiinnittämisen tiimiin sopimusteknisellä kömmähdyksellä.
Aiemmin muun muassa Racing Pointin ja Aston Martinin tallipäällikkönä toiminut Szafnauer oli lyhyen ajan myös Alpinen tallipäällikkönä, kunnes sai potkut vuosi sitten loppukesästä. Toistaiseksi viimeisestä pestistään Renault-vetoisella Alpinella ei Szafnauerilla ole juuri hyvää sanottavaa.
Hän luuli liittyessään ranskalaistiimiin, että saisi kaikki langat käsiinsä, mutta toisin kävi.
– Alpinella meni muutama juttu pieleen. HR (henkilöstöhallinto) ei raportoinut minulle, vaan Ranskaan.
– Talousosasto ei raportoinut minulle. Viestintä, markkinointi ja kaupallinen osasto eivät raportoineet minulle. Tiesin, että siitä tulee haastavaa, Szafnauer sanoo High Performance -podcastin haastattelussa.
Loppu Alpinella oli edessä, kun tiimi hävisi vuonna 2022 kamppailunsa F1-lupaus Oscar Piastrin sopimuksesta McLarenille. Tilanteet vyöryivät nopeasti eteenpäin, kun Piastri ilmoitti pian Alpinen sopimusjulkistuksen perään, ettei hän ole ajamassa tiimissä kaudella 2023.
Pian kävi ilmi, että Piastri oli todellisuudessa kiinnitetty McLarenin seuraavan kauden kuljettajaksi. Lopulta myös F1:n sopimuslautakunta päätti, että australialaisella on pätevä sopimus McLarenin kanssa.
Szafnauer kokee joutuneensa syntipukiksi Piastrin sopimussotkussa. Hän kertoo podcastissa viimein, mitä asiassa todellisuudessa tapahtui.
– Sitä ei koskaan allekirjoitettu. Aloitin maaliskuussa eikä minulla ollut mitään käsitystä siitä. He eivät toimittaneet papereita asianmukaisesti F1:n sopimuslautakunnalle, Szafnauer paljastaa.
– Meillä olisi ollut (marraskuussa 2021) kahden viikon aikaikkuna tehdä se, mutta sitä ei tehty. Siksi Alpine hävisi jutun. Laitoimme ulos lehdistötiedotteen, jossa oli minun kuvani. Eikä sillä ollut mitään tekemistä minun kanssani.
Szafnauer meni puhumaan tiedotteesta tallin viestintähenkilölle, joka kertoi, että häntä oli käsketty laittamaan pomonsa kuva medialle lähtevään materiaaliin.
Kokenut tallipomo kritisoi myös Renault’n johtamiskulttuuria, joka muistuttaa häntä kovasti aiemmin urallaan Fordilla kohtaamiaan ongelmia.
– Meillä oli sanonta, että Ford Motor Company ei tee autoja, vaan uria. Se tarkoittaa, että välität enemmän omasta urastasi.
– Et välitä suorituskyvystä radalla, vaan omasta urastasi. Ja jos se menee niin, teet tuollaisia päätöksiä, Szafnauer tylyttää.