Red Bull -talli uskoo pystyvänsä osoittamaan Britannian F1-kisan datasta, että Lewis Hamilton ajoi avauskierroksella mutkaan liian kovalla nopeudella. Kolari Max Verstappenin kanssa olisi tiimin mukaan ollut näin ollen väistämätön.
Hamiltonin osuma Verstappenin takapyörään sunnuntain Silverstonen kisassa lennätti hollantilaiskuskin radalta kovassa vauhdissa. Verstappen paiskautui rengasvalliin ja hänet kuljetettiin yöksi sairaalatarkkailuun.
LUE MYÖS: Red Bull paljasti seuraavan siirtonsa: asianajaja palkattu tutkimaan Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin kolaria
Hamilton sai tapauksesta kymmenen sekunnin aikarangaistuksen, mutta ajoi silti kisavoittoon kotiyleisönsä edessä. Red Bull piti rangaistusta täysin riittämättömänä.
Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko kertoi alkuviikosta itävaltalaiselle Kronen Zeitung -lehdelle palkanneensa asianajajan tutkimaan kolarin yksityiskohtia sarjan urheilusääntöjen kannalta. Voidakseen tehdä valituksen rangaistuksesta Red Bullin pitää pystyä tuomaan esiin uusia todisteita.
F1-toimittaja ja entinen kisakuski Martin Brundle kertoi Sky Sportsilla, mistä Red Bull on lähtenyt hakemaan hyvitystä tapahtuneelle.
– Olen kuullut Red Bullilta, että on olemassa dataa, jota he voivat käyttää todistamaan, että Hamilton ajoi Copse-mutkaan merkittävästi nopeammin kuin missään muussa tilanteessa, eikä hän olisi voinut päästä mutkasta ilman leveäksi menemistä ja antamatta väistämätöntä tönäisyä Verstappenille, Brundle kertoo RacingNews365-sivuston mukaan.
Brundle uskoo Red Bullin käyttävän tätä tietoa viedäkseen asian Kansainvälisen autoliiton FIA:n valitustuomioistuimen käsiteltäväksi.
– Red Bull koki sen olleen ammatillinen virhe ja tarkoituksellinen kolari Hamiltonin puolelta.
– He olivat raivoissaan. Heidän potentiaalinen maailmanmestarinsa sai kolhuja, heidän autonsa koki kalliita vaurioita uuden kulukaton aikakaudella, ja tämä voi johtaa myös lähtöruuturangaistuksiin minkä tahansa moottorivaurion tai muun takia, Brundle toteaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Brundlelle nousi mieleen pari muutakin Hamiltonin aiempaa kolaria.
– Kun on katsonut Lewisia vuosikymmenten ajan, on selvää, ettei hän ole pohjimmiltaan likainen kuski, vaikkakin hänellä on ollut pari vasemman etupyörän osumista oikeaan takapyörään Red Bullin Alex Albonin kanssa ihan lähiaikoina.
– Max on superaggressiivinen kuski, ja me rakastamme häntä sen takia, mutta Lewis päätti vastata siihen aggressioon. Tämä onnettomuus oli vain ajan kysymys, Brundle tiivisti.