Lewis Hamiltonilla oli kilpailusääntöjen mukaan täysi oikeus ottaa mutka haltuunsa Britannian F1-kisan ensimmäisellä kierroksella Max Verstappenia vastaan, Mercedeksen tekninen johtaja James Allison kertoo tiimin kisakoosteessa.
LUE MYÖS: F1-toimittaja: Tässä ovat Red Bullin uudet todisteet – Lewis Hamiltonia vastaan suunnitteilla protesti
Hamilton sai kymmenen sekunnin aikarangaistuksen osuttuaan sunnuntain Silverstonen kisan ensimmäisellä yhteen Red Bull -kuski Verstappenin kanssa. Tämä pyörähti osumasta radalta ja osui kovaa rengasvalliin. Tällin saanut Verstappen vietti yön tarkkailussa sairaalassa.
Hamilton jatkoi matkaansa ja ajoi lopulta kisan voittoon rangaistuksestaan huolimatta. Red Bull on käyttänyt alkuviikon löytääkseen perustelut Mercedes-kuskin kovempaa rankaisemista varten.
F1-asiantuntija Martin Brundle listasi Sky Sportsille haltuunsa saamansa perustelut Red Bullin protestihankkeelle. Tallin mukaan Hamilton ei olisi päässyt suuren mutkanopeutensa takia Copse-mutkasta osumatta Verstappeniin.
Tekninen johtaja James Allison on Mercedeksen julkaisemalla analyysivideolla täysin eri mieltä. Hän nostaa esiin Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailusäännön pykälän, jonka mukaan ohitustilanteita kisoissa arvioidaan.
– Jos olet mutkan sisäpuolella ohittamassa, säännöt vaativat sinua olemaan suurin piirtein rinnalla. Se ei vaadi sinua olemaan edellä, vaan suunnilleen rinnalla mutkaan tultaessa, Allison kommentoi.
– Lewis ehdottomasti oli rinnalla. Hänen etuakselinsa oli selvästi Verstappenin auton keskikohdan etupuolella.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Myös Red Bullin viittaamassa kohdassa mutkan selvittämisestä Allison on vahvasti kilpailijan kanssa eri linjoilla.
– Sillä tarkoitetaan, ettet poistu radan ulkopuolelle tai menetä autoa hallinnastasi. Ne asiat sinun täytyy täyttää. Jos selviät mutkasta ja olet suunnilleen toisen auton rinnalla, niin mutka on sinun, Allison sanoo.
Mercedes-pomon mukaan tällöin myös edellä mutkaan tulleen auton on tällöin yritettävä välttää kontakti. Verstappen käänsi autonsa mutkaan, minkä seurauksena Hamiltonin etupyörä osui hänen autonsa takapyörään.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Pienikin rangaistus Mercedeksen mukaan väärin
Allisonin mukaan tällä perusteella jopa pienenkin rangaistuksen antaminen oli Hamiltonia kohtaan väärin.
– Tiedän, etteivät kaikki ole siitä samaa mieltä, mutta uskon yhä, että asia on näin. Minusta sillä ei ole mitään merkitystä, onko Copse nopea vai hidas mutka.
– Näin säännöt sanovat ohittamisesta, eikä Lewis tehnyt mielestäni mitään väärää noiden sääntöjen puitteissa. Itse asiassa hän ohitti myöhemmin kisassa kahdesti Copse-mutkassa noiden samojen sääntöjen mukaan, Allison lisää.