Sosiaalisen median jättiyhtiö Facebook lähes tuplasi tuloksensa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. 9,5 miljardiin dollariin kivunnutta tulosta siivitti mainosmyynti, joka kasvoi koronapandemian jumitettua ihmiset ruutujen äärelle.
Facebook kertoi myös palvelua kuukausittain käyttävien määrän nousseen kymmenen prosenttia. Palvelua käyttää yhtiön mukaan kuukausittain 2,85 miljardia ihmistä.
Myös päivittäisten käyttäjien määrässä raportoitiin kahdeksan prosentin nousu. Päivittäisiä käyttäjiä palvelulla on noin 1,88 miljoonaa, yhtiö kertoi tiedotteessaan. Käyttäjäluvut ovat maaliskuulta.
Facebookin liikevaihto nettimainonnasta kasvoi 46 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Mainonnan liikevaihto vuoden ensimmäiseltä neljännekseltä oli yhtiön mukaan noin 25,4 miljardia dollaria. Yksittäisten mainosten hinnat nousivat yhtiön mukaan noin 30 prosenttia edellisen vuoden vastaavan ajankohdan tasosta.
Yhtiön liikevaihto nojaa lähes täysin mainostuloihin. Neljänneksen koko liikevaihto oli noin 26,2 miljardia dollaria.
Applen älypuhelinten liikevaihto kasvoi 65 prosenttia
Laitevalmistaja Apple puolestaan yli kaksinkertaisti tuloksensa tammi-maaliskuun aikana 23,6 miljardiin dollariin viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kasvua ajoivat muun muassa iPhone-puhelinten myyntipiikki sekä voimakas kasvu yhtiön muiden laitteiden ja palveluiden myynnissä.
Yhtiön tiedotteen mukaan liikevaihto oli suurempi kuin ikinä aiemmin kyseisellä neljänneksellä. Liikevaihto kasvoi viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 54 prosentilla yhteensä noin 89,6 miljardiin dollariin.
Yhtiön älypuhelinten liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 65 prosentilla ja oli tammi-maaliskuun ajalta yhteensä 47 miljardia dollaria. Kehitys heijastelee uusien iPhone 12 -mallien korkeaa kysyntää.
Osa yhtiöistä hyötyy pandemiasta
Teknologiayhtiö Googlen emoyhtiö Alphabet ilmoitti aiemmin tällä viikolla yhtiön tuloksen yli kaksinkertaistuneen vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Verkkokauppamammutti Amazonin tulosta odotetaan torstaina.
Molemmat yhtiöt ovat Facebookin ja Applen tavoin hyötyneet merkittävästi koronaviruspandemian aiheuttamasta murroksesta, jonka myötä yhä useammat ihmiset ovat siirtäneet työnsä, ostoksensa ja vapaa-aikansa enenevissä määrin nettiin.
– Koronavirus on vauhdittanut siirtymistä digitaaliseen ympäristöön esimerkiksi koulutuksessa, terveydenhuollossa, etätöissä ja verkkokaupassa, ja tästä ovat tietyt yritykset hyötyneet. Toisaalta sektori painii sen kanssa, että ihmiset ovat huolissaan yksityisyydestään ja turvallisuudestaan, tutkija Darrell West ajatushautomo Brookings Institutionista Washingtonista sanoi uutistoimisto AFP:n mukaan.