Facebook on ilmoittanut tekevänsä uutisvirtaansa merkittävän algoritmimuutoksen.
Facebookin uutisvirta alkaa suosia jatkossa enemmän käyttäjien ystävien, perheenjäsenten ja ryhmien julkaisuja sekä julkaisuja, jotka synnyttävät keskustelua ystävien välillä. Sen sijaan julkinen sisältö, kuten yritysten, brändien ja median julkaisut vähenevät.
Facebookin perustaja Mark Zuckerberg ilmoitti muutoksesta eilen torstaina Facebookissa. Tarkoituksena on muuttaa suuntaa, jotta ihmiset voisivat nähdä enemmän merkityksellistä sisältöä, joka kannustaa sosiaaliseen kanssakäymiseen.
– Tutkimuksen osoittavat, että kun käytämme sosiaalista mediaa yhteydenpitoon välittämiemme henkilöiden kanssa, se voi olla hyväksi hyvinvoinnillemme. Voimme tuntea itsemme yhtenäisemmiksi ja vähemmän yksinäisiksi, Zuckerberg kirjoittaa.
Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.
Muutokset tulevat käyttäjille muutaman viikon kuluessa.
Tämä ei kuitenkaan ole ensimmäinen kerta, kun Facebook lupaa suosia perheen ja ystävien julkaisuja. Esimerkiksi vuonna 2016 Facebook lupasi suosia kavereiden jakamia julkaisuja yritysten julkaisujen yli. Nyt tulevan muutoksen uskotaan kuitenkin olevan merkittävämpi.
Facebookin uutisvirrasta vastaava Adam Mosseri kertoo, että Facebook pyrkii jatkossa arvioimaan millaiset julkaisut voivat käynnistää vuorovaikutuksen ihmisten välillä.
– Nämä ovat julkaisuja, jotka kannustavat edestakaiseen keskusteluun kommenteissa ja joihin mahdollisesti haluat reagoida ja jakaa – oli se sitten julkaisu ystävältä, joka etsii neuvoa, kysyy suosituksia matkaa varten tai uutisartikkeli tai video, joka herättää keskustelua, hän kirjoittaa blogi-julkaisussa.
Zuckerberg uskoo, että joillakin asteikoilla Facebookissa vietetty aika vähenee, mutta hän uskoo Facebookissa vietetystä ajasta tulevan entistä merkityksellisempää.
Facebook on saanut viime vuonna runsaasti kritiikkiä muun muassa valeuutisten välittämisestä. Zuckerberg lupasi vuoden alussa "korjata" Facebookin ongelmat.
Teknologiasivusto The Vergen mukaan perheen ja ystävien julkaisujen suosiminen ei välttämättä kuitenkaan tarjoa ongelmaan todellista korjausta, sillä valeuutiset leviävät usein juuri käyttäjien vahvan sitoutumisen ansiosta. Samalla informaatiokuplien uskotaan vahvistuvan.
Lähteet: The Verge, Techcrunch, Mashable
***
7:15