Facebookin ja Instagramin omistava somejätti Meta pisti somepalveluiden käyttäjät valitsemaan ilmaisen ja maksullisen version väliltä. Tietoturva-asiantuntija kertoo, mitä tiedetään tämän valinnan vaikutuksesta tietojenkeruuseen käyttäjästä.
Somejätti Meta alkoi viime viikolla pyytää Facebookin käyttäjiä valitsemaan, haluavatko nämä jatkossa käyttää kyseisiä palveluita ilmaiseksi vai ottaa käyttöön kuukausimaksullisen mainoksettoman version.
Valinta voi herättää somepalveluiden käyttäjässä. Viiden jälkeen -ohjelmassa vieraillut tietoturva-asiantuntija Petteri Järvinen arvioi, että Facebookin ilmaiskäyttöä jatkavilta tietoa kerättäneen saman verran kuin tähänkin asti.
– Emme tietenkään ihan tarkkaan tiedä, miten Facebook sisäisesti näitä tietoja kerää, mutta todennäköisesti kaikki jatkuu kuten ennenkin, hän sanoo.
Lue myös: Instagramista ja Facebookista maksullinen versio
Näin Facebook kerää tietoa
Facebook kerää tietoa muun muassa siitä, mitä somealustalla tehdään, mitä klikataan, mistä tykätään ja mitä siellä katsotaan.
Lisäksi se kerää tietoa myös ulkoisista palveluista. Jos olet käväissyt vaikkapa jonkun verkkokaupan sivuilla tai tehnyt jonkin Google-haun, pian siihen liittyvät mainokset ilmestyvät nähtävillesi Facebookiin. Järvisen mukaan mahdollisesti jotain tietoa tulee myös ihan kivijalkakaupoista sikäli, kun tehdään oikeita ostoksia.
– Sen suhteen tiedot ovat hieman ristiriitaisia ja epämääräisiä, mutta totta kai meitä tarkkaillaan monella tavalla, koska näissä tiedoissa on jatkossa liiketoiminnan ydin. Kenellä on eniten tietoa, pystyy tekemään parasta liiketoimintaa ja ansaitsee eniten, sanoo Järvinen.
Somekäyttäjä voi miettiä, kerätäänkö tietoja samaan tapaan, jos kuluttaja maksaa kuukausimaksua. Järvinen tulkitsee tilannetta tämänhetkisten tietojen valossa niin, että maksullisessa kuukausitilauksessa kyse on vain mainosten näyttämisestä.
– Luultavasti tiedon keräys jatkuu entiseen tapaan ja kerättyä tietoja voidaan ainakin käyttää Facebookin omien palveluiden kehittämiseen ja ehkä joidenkin tulevien palveluiden lanseeraukseen. Vaikea sanoa.
Lue myös: Metan vuosineljänneksen liikevoitto kaksinkertaistui viime vuodesta – taustalla kasvaneet mainostulot
Taustalla EU:n tietosuojaneuvoston näkemys
Ilmaisversioon ja maksulliseen tilaukseen liittyvä kysymys on tullut eteen vain eurooppalaisille Instagramin ja Facebookin käyttäjille. Taustalla on EU:n tietosuojaneuvoston lokakuussa ottama kanta, jonka mukaan Facebookin tapa käyttää kuluttajien henkilökohtaisia tietoja mainosten kohdentamiseen on laiton.
Järvinen pitää Facebookin ratkaisua ovelana. Hän kommentoi, että näin Facebook antaa ainakin paperilla mahdollisuuden valita, maksaako käyttäjä siitä, ettei näe mainoksia vai haluaako jatkaa ilmaispalvelun käyttöä, jolloin hän toisin sanoen maksaa palvelusta omilla tiedoillaan.
– Ihmisellähän täytyy olla valinnanvapaus, että jos päätän, että haluan tai en halua maksaa tiedoillani hyödylliseksi koetusta palvelusta, eihän EU voi sitä myöskään kieltää.
Tietoturva-asiantuntija ennakoi muutosta
Yhdysvalloissa ollaan huolissaan siitä miten some vaikuttaa lapsiin ja nuoriin. Moni osavaltio on nostanut Metaa vastaan oikeusjutun, koska uskovat Facebookin ja Instagramin vahingoittavan lapsia ja nuoria. Yllä olevalla videolla kerrotaan tästä tarkemmin!
Tietoturva-asiantuntija Petteri Järvinen ei kommentoi näitä oikeusjuttuja, mutta hänen mukaansa ennen pitkää somepalveluiden toimintaan tässä mielessä on pakko tulla jonkinlaista muutosta.
– Ihan selvästi nähdään, että nuoret eikä pelkästään nuore, vaan myös työssäkäyvät ja aikuiset jäävät koukkuun näihin palveluihin ja niillä ei ole myönteisiä seurauksia, hän sanoo.
Somepalvelut voivat rapauttaa keskittymiskykyä. Järvisen mukaan nuorilla on lisäksi valtavan paljon ongelmia, vaikka monen asian pitäisi nyt olla aiempaa paremmin.
– Syyttävä sormi eri puolilla osoittaa näihin digipalveluihin laajemmin eikä pelkästään someen.
Järvinen näkee asian niin, että ennen pitkää tulossa on jonkinlainen korvaava toimenpide. Tässä EU haluaa olla edelläkävijä.
– Katsotaan, miten se onnistuu, koska valta on kuitenkin amerikkalaisilla, hän sanoo.
Lue myös: Elon Musk haluaa "biometriset tunnisteesi" – tähän sillä pyritään
Somealustoista lapsille soveliaampia?
Järvisen mukaan voi olla vaikea tehdä somealustoista niin sanotusti lapsiystävällisempiä. Palveluiden liiketoiminnan ytimenä kun on juuri se, että ihminen yritetään saada olemaan siellä mahdollisimman pitkään ja että saadaan luotua palveluihin sisältöä. Lisäksi valinnanvaraa on rajattomasti ja ihminen voi koko ajan itse päättää, mihin menee.
– Se on tavattoman koukuttavaa ja jotta se ei olisi sitä, pitäisi siihen tehdä oleellisia muutoksia. Että on kyllä vaikea rasti, hän sanoo
Twitter maksulliseksi?
Entinen Twitter, nykyinen viestipalvelu X, on sekin suurten muutosten edessä. Uskooko Järvinen, että siitä on tulossa maksullinen?
– Elon Muskin tuntien mikään ei ole varmaa, mutta aivan varmasti hän tulee yrittämään tehdä siitä maksullista, koska nythän se on syvästi tappiollinen ja Muskilla on ihan kosmisia suunnitelmia, Järvinen sanoo.
Näihin suunnitelmiin kuuluisivat Järvisen mukaan muun muassa tekoäly ja maksaminen. Sen suhteen on tällä hetkellä paljon kysymysmerkkejä siitä, miten X suhtautuu eurooppalaisiin sääntelyin ja nähdäänkö Twitterin eli X:n joskus esimerkiksi lähtevän Euroopasta sääntelyvaatimusten vuoksi
Entä miten Järvinen arvioi käyttäjien maksuhalukkuutta?
– Meillä on hemmetin paljon erilaisia pieniä kuukausimaksuja nyt jo ja ihmiset ovat havahtuneet siihen, että niihin menee vuositasolla paljon rahaa ja on aika suuri kynnys saada ihmisiä maksamaan varsinkaan somesta ja varsinkaan niin kauan kuin siellä on ainakin jotain vaihtoehtoja.
– X:lle on syntynyt kilpailijoita ja jos siitä tulee maksullinen, kilpailijat varmasti hyötyvät.
Katso koko haastattelu alta:
7:54