Facebook ryhtyi ilmiantamaan palvelussaan leviävät valeuutiset vuosi sitten merkitsemällä ne punaisella symbolilla. Toiminto on kuitenkin jopa lujittanut valheellisten uutisten asemaa.
Punaisen valeuutisiin liitetyn symbolin oli tarkoitus estää valheellisten sisältöjen leviäminen Facebookissa. Vuoden päivät käytössä ollut uudistus on kuitenkin osoittautunut tehottomaksi ja toimivan jopa päinvastoin kuin piti.
– Tutkimukset ovat osoittaneet, että uutiseen liitetty vahva merkki, kuten käyttämämme punainen symboli, saattaa jopa lujittaa syvälle juurtuneita uskomuksia – päinvastoin kuin tarkoitimme, kirjoittaa Facebookin tuotantopäällikkö Tessa Lyons yhtiön tiedotteessa.
Punainen symboli ilmoitti käyttäjille, mikäli uutinen ei ollut todenperäinen, ja sitä klikkaamalla käyttäjä pystyi lukemaan, minkä vuoksi näin oli. Valeuutisiksi todettuihin uutisiin reagointi ja niiden kommentointi sekä jakaminen oli uudistuksen myötä edelleen mahdollista, mutta punainen symboli ei kadonnut uutisesta.
Tästä edespäin Facebook tarjoaa käyttäjälle uutiseen liittyviä artikkeleita luotettaviksi tarkastamistaan lähteistä ennen varsinaisen uutisen lukemista.
– Uutiseen linkitetyt artikkelit on suunniteltu asettamaan uutiset oikeaan asiayhteyteen. Tutkimuksemme ovat osoittaneet tämän olevan tehokkaampi keino saada ihmiset ymmärtämään tosiasiat, Lyons kirjoittaa.
Facebook aikoo myös jatkossa seurata tarkemmin uutislähteitä ymmärtääkseen, millä perustein käyttäjät päättelevät, onko uutinen totta vai tarua. Toiminta ei lähiaikoina tule vaikuttamaan suoraan käyttäjiin, mutta antaa yhtiölle paremmat mahdollisuudet mitata palvelussa leviävän tiedon laatua pitkällä aikavälillä.
Maailman suosituin sosiaalinen media on joutunut suurennuslasin alle Yhdysvaltain viimevuotisten presidentinvaalien jälkeen. Jotkut uskovat, että palvelussa levinneet valeuutiset vaikuttivat osittain vaalien lopputulokseen ja siivittivät Donald Trumpin voittoon.