Fernando Alonson paluu F1-sarjaan Renault'n kuljettajana on nostanut ilmoille epäilyksiä, jotka kaksinkertainen maailmanmestari ampui alas heti pian sopimusjulkistuksen jälkeen.
LUE MYÖS: Fernando Alonson Renault-pesti herätti asiantuntijassa ison kysymyksen – yksi selvä ero Kimi Räikkösen paluuseen
LUE MYÖS: Kommentti: Fernando Alonson paluu luo Renault'n sisälle räjähdysherkän asetelman – mestari kohtaa oman peilikuvansa
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Steiermarkin GP Itävallassa suorana 10.-12.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Steiermarkin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Kun Renault palasi F1-sarjaan tehdastallina kaudella 2016, se oli luonut itselleen kunnianhimoisen kuusivuotissuuntelman, jonka mukaan tallin piti nousta ensin taistelemaan palkintosijoista, sitten voitoista ja sitten maailmanmestaruuksista kaudella 2021, kun sääntöjen oli alun perin määrä mennä uusiksi.
Sääntöuudistusta on lykätty vuodella eteenpäin, eikä Renault ole toistaiseksi onnistunut edes ensimmäisessä tavoitteessaan. Samaan aikaan autojen kehitystyötä on rajattu niin, että kausi 2021 ajetaan läpi enemmän tai vähemmän samoilla autoilla kuin 2020.
Tämä kaikki tarkoittaa sitä, että kaksivuotisen sopimuksen tehnyt Alonso joutuu parhaassakin tapauksessa ajamaan vähintään vuoden keskikastin autolla.
Monet asiantuntijat, muun muassa C Moren Ossi Oikarinen, ovat nostaneet esille Alonson motivaatioon liittyvän kysymyksen: miten lähes nelikymppinen maailmanmestari jaksaa vielä ajaa ynnä muuta -sijoista?
Sama kysymys esitettiin myös Alonsolle itselleen, kun hän osallistui keskiviikkona Teamsin välityksellä järjestettyyn lehdistötilaisuuteen.
Alonso kuittasi epäilykset turhina.
– Olen totta kai tietoinen asioista. En ole ollut maan alla, vaan olen katsonut televisiota. Yksi tietty talli tulee voittamaan 2020 ja todennäköisesti myös 2021. Kaikille meille muille tilanne on sama. Yritämme tehdä töitä omien talliemme kanssa tulevaisuuden puolesta. Uudet säännöt tuovat toivottavasti reiluutta ja tiukkaa taistelua, kun tallit ovat suorituskyvyltään nykyistä lähempänä toisiaan. Tätä ajatellen meillä on riittävästi aikaa työskennellä sitä projektia varten ja rakentaa momentumia, jota tarvitsemme, Alonso sanoi.
– Tiedän, minkälainen kausi 2021 tulee olemaan. Minulla on toiveita vuodesta 2022. Kyse on siitä, että rakennamme yhdessä jotain, mihin uskomme. Se vaatii osaamista, oikeanlaiset olosuhteet ja rahallista panostusta, ja kaikki tämä löytyy Renault’lta.
LUE MYÖS: Renault'n tallipomo riemastui Fernando Alonson paluusta – kunnianhimoinen tavoite vakuutti konkarikuskin: ”Pyrkimykseni on täysin sama”
Renault'n päätös valita kuljettajakseen Alonso, 38, nostatti F1-piireissä kritiikkiä, kun tallilta löytyy junioriohjelmastaan kaksi lahjakasta F2-kuljettajaa: Guanyu Zhou ja Christian Lundgaard.
Tallipäällikkö Cyril Abiteboul painotti, ettei Alonson kanssa tehty sopimus ole epäluottamuksen osoitus nuorille kuljettajille. Hän myös lisäsi, että kaksinkertainen maailmanmestari voi antaa nuorille kuljettajille sellaista oppia, jota ei muualta saa.
Myös Alonso sanoi ymmärtävänsä asemansa esikuvana.
– Henkilökohtaisen kokemukseni perusteella sanoisin, että akatemiaan tehdyt satsaukset maksavat takaisin. Minä voin auttaa omalla kokemuksellani. Tiedän, mitä minulta odotetaan autossa ja sen ulkopuolella. Yritän tehdä parhaani radalla ja auttaa tallia olemaan mestaritalli. Jos se pitää tehdä ajamalla, se olisi fantastista, jos se liittyy tulevaisuuteen ja nuoriin kuljettajiin, olisin silloinkin ylpeä.
– Olen seurannut F1:tä monta vuotta. Kello on ainoa asia, joka merkitsee. Ei ikä. Kisan lopputulosta ei koskaan ratkaista passin tai syntymäpäivän perusteella. Kello ratkaisee.