Vuoden 2020 viisi ensimmäistä GP-viikonloppua ovat sujuneet Alfa Romeon osalta niin surkeasti, että monet uskovat Kimi Räikkösen uran päättyvän, kun hänen kaksivuotinen sopimuksensa päättyy tämän kauden lopussa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen nauratti F1-faneja suorilla vastauksillaan – tälle heitolle Jäämiehen oli pakko itsekin hörähtää
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen lausunto Alfa Romeosta antaa kuvan huolestuttavasta tilanteesta: "Sitä ei paikata millään työmäärällä"
Alfa Romeon ongelmat johtuvat suurelta osin siitä, että tallin C39-auto on osoittautunut kauden alussa koko sarjan hitaimmaksi. Aika-ajovauhti on täysin kateissa, ja Räikkönen on jäänyt kaksi kertaa koko joukon viimeiseksi. Parhaimmillaankin suomalainen on ollut vain 16. nopein.
Mikä kaikkein huolestuttavinta, Räikkönen on hävinnyt tallikaverilleen Antonio Giovinazzille yhtä vaille kaikissa aika-ajoissa.
Osaltaan Alfa Romeon surkeaan vauhtiin vaikuttaa tietysti se, että talli joutuu tulemaan toimeen Ferrarin voimayksiköillä, joista katosi viime kauden jälkeen tehtyjen tutkimusten vuoksi valtava määrä tehoa.
Tallin kisavauhti on sentään hieman aika-ajovauhtia parempaa, mutta kun lähtöasetelmat ovat surkeat, sunnuntaipäivinäkään ei voi yltää ihmeisiin. Viisi ensimmäistä GP:tä ovat tuottaneet tallille kaksi MM-pistettä – molemmat Giovinazzin tuomana.
Räikkönen, 40, on tehnyt monta kertaa selväksi, että hän jatkaa ykkösissa vain niin kauan kuin nauttii kilvanajosta. Kun tilanne on näinkin synkkä, sopii pohtia, miten nautinnollista kilvanajo enää on vuoden 2007 maailmanmestarille ja 21-kertaiselle GP-voittajalle.
Toimittaja Tom Clarkson yritti udella tallipäällikkö Frederic Vasseurilta Beyond The Grid -podcastin tuoreessa jaksossa Räikkösen tulevaisuudesta, mutta vielä tässä vaiheessa on hyvin vähän kerrottavaa: neuvottelut käydään vasta myöhemmin.
Sen Vasseur sanoo, että Räikkönen on tärkeä osa tallia.
– Kuljettaja on suorituskyvyn ja tallin julkisuuskuvan kannalta ratkaiseva tekijä. Ei ole kyse vain kierrosajasta. Se ratkaisee vain lauantaina iltapäivällä. Kyse on myös motivaatiosta, teknisestä johtajuudesta ja tallin julkisuuskuvasta. Kimi on tärkeä osa tallia, ja hänen täytyy olla tärkeä osa tallia.
Vasseurin mukaan juuri motivaatio on tärkein yksittäinen asia mietittäessä, onko Räikkösellä paikka tallissa vielä ensi kaudellakin. Mutta vaikka Räikkösen motivaatio on jo ehditty kyseenalaistaa, Vasseur muistuttaa suomalaiskuljettajan sanoista kahden vuoden takaisissa sopimusneuvotteluissa.
– Kun kävimme ensimmäiset neuvottelut kaksi vuotta sitten, tiesin täydellisen hyvin, että motivaatio on kaiken avain. Hän tuli huipputallista, joissa hän oli taistellut mestaruuksista lähes 20 vuoden ajan. Ei ole helppoa mennä talliin, joka on erikokoinen ja jolla on eri tavoitteet ja eri lähestymistapa. Täytyy olla valmis ottamaan se askel.
– Kävimme tähän liittyen erittäin pitkän keskustelun, ja hän oli hyvin avoin. Hän sanoi, että kyseessä on uudenlainen haaste ja hänen motivaationsa perustuu haasteeseen, ei sijoituksiin.