Ferrari-tallin tekninen johtaja James Allison kertoo, että hänen suurin panoksensa italialaistallin uudessa nousussa on ollut uuden ajattelutavan tuomisen mukaan auton suunnittelutyöhön.
Allison loikkasi Lotukselta Ferrarille kauden 2013 puolivälissä. Surkeasti sujuneen viime kauden jälkeen italialaistalli on noussut kauden avauskisoissa Mercedeksen ykköshaastajaksi. Omaa rooliaan tallin nousussa Allison kuvailee vaatimattomasti. Allison kertoo yrittäneensä tuoda muutosta Ferrarin suunnitteluosaston ajattelutapaan.
– En ole suunnitellut autoon ensimmäistäkään osaa. Sitä varten meillä on monta lahjakasta ihmistä. Jos olen saavuttanut jotain, niin olen yrittänyt kertoa, mitkä osat ovat sellaisia, joihin kannattaa panostaa enemmän, Allison kertoi Autosportin mukaan.
– Olen täällä pitämässä huolta siitä, että ihmisillä ei ole paineita saada asioita valmiiksi ensi viikolla. Nyt työskentelemme hieman pidemmällä aikaskaalalla, mikä tarjoaa mahdollisuudet tehdä hyvää työtä. On vaikeaa saada mitään aikaiseksi kahden tai kolmen kuukauden aikataululla. Muutaman viikon sijasta uusi ohjelma on rakennettava kuukausien tai vuosien kuluessa, Allison jatkoi.
Allison kertoo, että suunnittelutyössä auton aerodynamiikka asetettiin moottoritehon kasvattamisen edelle. Syksyn ja talven aikana tallissa tehtyjen muutosten todellinen teho alkaa Allisonin mukaan näkyä vasta myöhemmin.
– Niistä saatava hyöty kasvaa seuraavien kuukausien ja vuosien aikana. Muutosta ei tehdä yhdessä yössä. Aero-ohjelma käynnistettiin tammikuussa 2014, moottoriohjelma huomattavasti myöhemmin. Työ oli jatkuvaa, mutta moottoriohjelma saatiin todella vauhtiin toukokuun lopulla, Allison kertoi.