Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto on sanonut olevansa poissa ensi viikonloppuna ajettavasta Turkin GP:stä, ja ensi kaudella hän jättää väliin useampiakin kisoja, jotta voi auttaa tallia kehitystyössä maksimaalisella tavalla.
LUE MYÖS: Lewis Hamiltonilta dramaattinen F1-päätös? Ralf Schumacher: "Menestys on jättänyt jälkensä"
F1 ei ole vahvistanut vielä ensi kauden kilpailukalenteria, mutta mediassa esillä olleiden tietojen mukaan kalenteriin yritetään saada ennätykselliset 23 osakilpailua.
Kuljettajat ja tallien edustajat ovat kritisoineet yhä paisuvaa kalenteria tämän tästä. Binotto kertoi viime viikonloppuna Imolassa, että tallipäällikkönä hänen velvollisuutensa on järjestää asiat niin, että Ferrari-työntekijöitä voidaan kierrättää kilpailusta toiseen, jolloin tehokkuus pysyy huipussaan eikä kenellekään tule kerralla liian pitkiä aikoja poissa kotoa.
Eikä Binotto itsekään aio olla paikalla kaikissa kisoissa.
– En usko, että olen. Kilpailut ovat tärkeitä, jos on vastuussa koko tallista, mutta niin on sekin, että johtaa tallia kokonaisuutena. Erityisen tärkeää tässä on se, että pystyn löytämään oikean tasapainon sen välillä, mitä teen radalla ja mitä tehtaalla, Binotto sanoi hollantilaisen Motorsport-sivuston mukaan.
Binotton päätös saanee kannatusta, sillä monet ovat viime vuosina ilmaisseet mielipiteensä siitä, ettei insinööritaustainen Binotto ole tallipäällikkönä oikeassa paikassa; hänen vahvuutensa tulevat parhaiten hyödynnetyksi auton tekniikan kanssa, eivät tallin johtamiseen liittyvässä politiikassa.
Tällä kaudella pahasti sukeltanut Ferrari tavoittelee Binotton mukaan ensi kaudella nousua valmistajien MM-sarjan toiselle sijalle. Kyseessä olisi huima temppu, sillä kun kaudesta 2020 on ajamatta neljä osakilpailua, Ferrari on MM-pisteissä kuudentena.
Suurimmat ongelmat Ferrarilla on ollut tehopuolella, ja tulevan talven aikana Maranellossa pyritäänkin rakentamaan uusi, uljas voimanlähde. Binotton mukaan ennusmerkit ovat tässä vaiheessa lupaavia.
– Moottorimme ei tällä hetkellä ole paras, mutta luulen, että ensi vuonna meillä on täysin uusi voimanlähde. Olemme tehneet isoja sijoituksia kehittääksemme voimayksikköä vuosille 2021 ja 2022. Uutta voimayksikköä testataan parhaillaan dynamometrissä, ja toistaiseksi palaute suorituskyvystä ja luotettavuudesta on erittäin lupaavaa, Binotto sanoi F1:n verkkosivujen mukaan.
– Vuonna 2021 on luvassa dynamometriin liittyviä rajoituksia, joten meidän täytyy toimia tehokkaasti ja luovasti. Vaikka luvassa onkin rajoituksia, kehitystyö on silti mahdollista. Ne tulokset, joita näen tänä päivänä dynamometristä, tekevät minut iloiseksi.
Ferrari teki organisaatioonsa muutoksia jo kesällä. Talli kertoi perustaneensa Maranelloon uuden suorituskykyosaston, jota vetää aerodynamiikkapomo Enrico Cardile. Hänen alaisuudessaan kehitystyötä vie eteenpäin muuan Rory Byrne, joka tunnetaan 1990-luvun Benettonin ja vuosituhannen vaihteen Ferrarin mestaruusautojen suunnittelijana.