Ferrarin puheenjohtaja John Elkann sanoo Gazzetta Dello Sportin haastattelussa, että valmistajan F1-talli ei voi olla kilpailukykyinen kuin vasta kaudella 2022.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Elkann antaa täyden luottamuksensa tallipäällikkö Mattia Binottolle vaikean alkukauden jälkeen.
– Luomme tänään perustan kilpailullisuudelle ja palaamme voittajiksi kaudella 2022, kun säännöt muuttuvat. Olen varma siitä. Binottolla on ominaisuudet ja kyky aloittaa uusi voittojen aikakausi, Elkann sanoi.
Vuoden 2018 heinäkuussa vakavasti sairastuneen Sergio Marchionnen tilalle Ferrarin puheenjohtajaksi noussut Elkann nostaa esiin, että Binotto oli mukana Ferrarilla, kun talli hallitsi sarjaa 2000-luvulla Michael Schumacherin, tallipäällikkö Jean Todtin ja teknisen johtajan Ross Brawnin kanssa.
– Meillä on pitkä matka edessämme. Kun Todt aloitti historiallisen mestaruusputken vuonna 2000, olimme olleet ilman kuljettajien mestaruutta kaudesta 1979 lähtien. Siinä kului aikaa, saapumisvuodestaan 1993 siihen, kun Ferrari oli jälleen voitokas. Tärkeä asia on tehdä töitä radalla sekä sen ulkopuolella, tuoden yhtenäisyyttä ja tasapainoa, kun rakennamme haluamaamme Ferraria askel askeleelta, Elkann kertoi.
Ferrarin auto on ollut kierroksella reilun sekunnin hitaampi kuin Mercedeksen, joka on voittanut kaikki tämän kauden kolme osakilpailua. Talli on viidentenä valmistajien MM-pisteissä. Paras sijoitus on ollut Charles Leclercin toinen sija avauskilpailussa. Toisessa kisassa Leclerc ja Sebastian Vettel kolaroivat heti alussa keskenään ja kolmannessa Vettel toi ainoat MM-pisteet kuudennella tilallaan.
– Emme ole kilpailullisia tänä vuonna auton suunnitteluvirheiden vuoksi. Meillä on ollut useita rakenteellisia heikkouksia, jotka ovat olleet olemassa pitempään auton aerodynamiikassa ja dynamiikassa. Olemme menettäneet myös moottorin tehoa, Elkann totesi.
– Todellisuus on se, että automme ei ole kilpailukykyinen. Näitte sen radalla ja tulette näkemään sen uudestaan, Elkann jatkoi.
Elkann kertoi, että Ferrari tuki päätöstä siirtää sääntöjen voimaantulemista koronaviruksen takia kaudelle 2022. Hän myöntää kuitenkin, että päätöksellä on suuria negatiivisia vaikutuksia Ferrarille, koska ensi kaudella ajetaan samoilla autoilla.
– Valtavia, sillä olemme aloittaneet tämän kauden niin huonosti. Meidän täytyy olla realisteja ja tietoisia auton rakenteellisista heikkouksista, joiden kanssa olemme eläneet vuosikymmenen ajan, Elkann sanoi.