Ferrarin nousu neljän paalupaikan ja kolmen kisavoiton putkeen pitkältä takamatkalta on usean asian yhteensattumaa. Charles Leclerc kertoo omalta osaltaan muuttaneensa suhtautumistaan auton opetteluun.
MAINOS
C Moren huippu-urheilut
katsottavissa maksutta!C Moren suoratoistopalvelussa cmore.fi on asiakkaille maksuton kokeiluviikonloppu pe-su 27.9.-29.9.
Venäjän GP suorana 27.-29.9.
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Ferrari tuli kesätauolta rytinällä vieden voitot ja paalupaikat niin Belgiassa, Italiassa kuin Singaporessakin. Jättimäinen loikka on herättänyt kilpailijatiimit jopa kyselemään Kansainväliseltä autoliitolta FIA:lta italialaistiimin sääntöjenmukaisuuden perään.
Urheilujohtaja, juuri FIA:lta viime vuoden puolella Ferrarille loikannut Laurent Mekies kertoo C Moren haastattelussa, ettei tallin nousuun liity mitään mystiikkaa. Kisakalenteri ja nappiin osuneet päivitykset ovat hoitaneet homman.
– Kesätauolla ei tapahtunut mitään salaisuuksia, Mekies hymyilee C Morelle.
– Oli jo aiemmin selvää, että Spa ja Monza sopivat rataprofiileiltaan paremmin meidän autollemme. Se ei ollut yllätys, joten tiesimme, että onnistumme kuromaan eron kiinni niissä paikoissa.
– Se oli itse asiassa tiukempaa kuin mitä toivoimme. Meillä ei käytännössä ollut lainkaan suorituskykyetua, mutta olimme onnekkaita, että pääsimme starttaamaan keulilta, Mekies sanoo.
Italiaan tuodun moottoripäivityksen jälkeen Ferrari iski uudelleen Mercedeksen kimppuun tuomalla Singaporen katuradalle uuden aerodynamiikkapäivityksen: Charles Leclerc otti jo kolmannen paalun putkeen ja Sebastian Vettel toi tiimin kaksoisvoittajana maaliin.
– Singaporeen toimme uuden paketin, joka toimi hyvin ja toi lisää suorituskykyä hitaisiin mutkiin, Mekies toteaa.
– Meistä ei kuitenkaan tunnu, että olisimme täysin ottaneet eroa kiinni. Täytyy muistaa, että Singapore on hyvin omalaatuinen rata. Täytyy katsoa, että vahvistaako tämä rata tason, jolla olemme. Mercedes on yhä suosikki, ja myös Red Bull on yhä hyvin, hyvin lähellä meitä.
Kun Venäjän tuloksista on nähty harjoitukset ja aika-ajo, alkaa olla selvää, ettei Ferrari voi enää väistellä ennakkosuosikin asemaansa.
Charles Leclerc muuttanut asennoitumistaan
Charles Leclercin ihmevire on monacolaiskuskin mukaan osittain peräisin hänen muuttuneesta suhtautumisestaan auton säätämiseen.
– Aloitin vuoden sillä, että yritin sopeutua autoon. Muutaman kisan päästä tajusin, että ehkä se ei ollutkaan oikea tapa edetä, ja pyysin tiimiä mukauttamaan autoa enemmän minun ajotyyliini.
– Sitten otimme aika ison askeleen eteenpäin, Leclerc kommentoi RaceFansin mukaan.
Auto oli ajoittain nopea myös alkukauden kisoissa. Tästä todisteena ovat kaksi Leclercin aiempaa paalupaikkaa ja jo Bahrainissa lähellä käynyt voittosauma.
– Minulla ei mielestäni ollut myöskään oikeaa lähestymistapaa aika-ajoihin, minkä muutin myös. Menen sinne nyt enemmän askel askeleelta Q1:stä viimeiseen kierrokseen, Leclerc kertoo.