Ferrarilla jännitettiin lauantai-iltapäivästä sunnuntaiaamuun sitä, pääseekö Charles Leclerc starttaamaan Monacon GP:hen paalupaikalta vai täytyykö tallin vaihtaa hänen autoonsa uusi vaihdelaatikko ja ottaa viiden lähtöruudun rangaistus. Vaihdelaatikkoa ei tarvinnut vaihtaa, mutta viikonloppu päättyi katastrofaalisella tavalla ennen aikojaan.
LUE MYÖS: Charles Leclercilta lohduton viesti varikolle – Ferrarin päivä pilalle jo ennen Monacon F1-starttia
Kaikkien huolien taustalla oli Leclercin seinäosuma, joka päätti lauantain aika-ajot punaisiin lippuihin. Auton vaihdelaatikko tarkastettiin lauantai-iltana ja sunnuntaiaamuna, mutta mitään vikaa ei löydetty, ja Leclerc päästettiin muiden mukana kiertämään rataa ennen kuin autot asettuivat lähtöruudukkoon kisaa varten.
Leclercin autossa ilmeni näiden kierrosten aikana ongelma, ja monacolaiskuljettaja mateli kotikaupunkinsa kaduilla vielä hitaammin kuin kaikki muut. Hän kurvasi takaisin varikolle.
Ferrarin mekaanikot tekivät kovasti töitä auton takapään kimpussa, mutta Leclerciä ei saatu ulos pilttuusta ennen kuin varikko suljettiin. Tämä tarkoitti sitä, että Leclerc pääsisi starttaamaan kilpailuun parhaimmillaankin vain varikolta, mutta vain hetkeä myöhemmin Ferrari tiedotti, ettei autoa saada kuntoon kilpailua varten.
Samalla kerrottiin, että kyseessä oli ongelma vetoakselissa, ei vaihdelaatikossa.
– Meidän täytyy yrittää ymmärtää, mitä tapahtui. Kyseessä ei ole vaihdelaatikko-ongelma. Vaihdelaatikko tarkastettiin, ja käsittääkseni se oli kunnossa kisaa varten, tallipäällikkö Mattia Binotto kertasi Sky Sportsin haastattelussa mukaan.
Binotto huomautti, että viallinen vetoakseli oli vasemmalla puolella, ei oikealla puolella, joka kärsi kovimmat vauriot aika-ajojen kolarissa.
– Saattaa olla, ettei vika liity mitenkään aika-ajoissa sattuneeseen kolariin. Mutta se täytyy analysoida tarkasti. Meillä ei ole vastausta vielä, Binotto sanoi.