Syyt tähtikuskin niskaan! Ferrari-pomo paljasti Japanin GP:n vaarallisen sekoilun taustat

16.1.42467079
imago images/Action Plus/ All Over Press
Julkaistu 14.10.2019 16:49
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

Sunnuntaina ajettu Japanin GP päättyi Valtteri Bottaksen voittoon. Mercedeksen suomalaiskuski loisti lähdössä, jossa Ferrareilta nähtiin hyvin kyseenalaisia otteita. Sebastian Vettel nytkähti liikkeelle ennen aikojaan, kun taas Charles Leclerc ajoi Red Bull -kuljettajan Max Verstappenin kylkeen. Kolari toi ison vaaraelementin radalle.

Leclercin auton etusiipi hajosi osuman yhteydessä. Monacolainen jatkoi kuitenkin radalla, vaikka hänen etusiiven osat lentelivät ympäriinsä. Siiven lisäksi myös Leclercin toinen peili irtosi kaiken rytinän keskellä.

Tämä loi aidon uhkaelementin. Leclercin auton osia irtosi niin, että niitä lensi Mercedeksen brittikuskia Lewis Hamiltonia päin.

LUE LISÄÄ: Mitä ihmettä? Lewis Hamilton joutui vaaratilanteeseen – F1-sarja hehkutti Charles Leclercin toimintaa

Mutta miksi ihmeessä Ferrari piti Leclercin radalla usean kierroksen ajan, vaikka hänen auto oli selvästi hajalla?

Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto vieritti "syyt" totaalisesti Leclercin niskaan.

– Charles on se, joka ajaa, joka tuntee auton ja tietää, että miten se käyttäytyy, Binotto sanoi Racefansin mukaan.

– Ulkoapäin näytti siltä, että etusiipi on rikki ja että meidän piti vaihtaa se jossain kohtaa. Mutta tuossa vaiheessa hän tunsi, että hänellä on riittävästi vauhtia, minkä myötä hän pysyi radalla, Binotto taustoitti.

Binotto vahvisti, että kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailujohtaja Michael Masi käski Leclercin tulemaan varikolle.

– Ensin minulle kerrottiin, että he olisivat valmiita pysähtymään välittömästi. He kuitenkin päättivät olla tekemättä niin. Sen jälkeen ohjeistimme, että heidän täytyy pysähtyä, Masi kertoi.

Lopulta Leclerc tuli varikolle kierroksen kolme päätteeksi.

– Kaikki oli hyvin, Leclerc ihmetteli talliradiossa.

– Meidän piti vaihtaa auton keulaosa, Leclercille vastattiin varikkomuurilta.

FIA:n tuomaristo lätkäisi Leclercille 10 sekunnin aikarangaistuksen vaarallisella autolla ajamisesta. Tämän lisäksi hän sai viiden sekunnin rangaistuksen Verstappen-osumasta. Kisan jälkeen tulleet rangaistukset tiputtivat Leclercin kuudennelta sijalta seitsemänneksi.

Tuoreimmat aiheesta

F1