Ferrarin F1-tallin viimeaikaiset vaikeudet ovat ilmeisesti aiheutuneet rengasrintamalta. Kisataktikko Luca Baldisserrin mukaan Ferrari ei ole onnistunut hyödyntämään Monacossa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa käytössä ollutta pehmeää rengasseosta yhtä hyvin kuin kolme viimeisintä kisaa voittanut McLaren.
- Suorituskyvyllä on jonkinlainen riippuvuussuhde pehmeän rengasseoksen kanssa, joten sitä täytyy tutkia enemmän. Se on tärkein kehitystyömme, Baldisserri linjasi.
- Kun McLaren laittaa alle uudet renkaat, saavat he niistä nopeutta irti paljon tasaisemmin kuin me. Meillä käy niin, että joskus olemme uusilla renkailla erittäin, erittäin nopeita, mutta usein teemme virheitä, mikä tarkoittaa, että ajamme äärirajoilla, Baldisserri selvitti lehdistötilaisuudessa USA:n GP:n jälkeen.
Baldisserri ei usko, että kyse on pelkästään auton säädöistä.
- Jos pystymme löytämään säädöistä ne 0,2-0,3 sekuntia, jotka tällä hetkellä puuttuvat, niin se olisi erittäin tervetullut ja suoraviivainen ratkaisu. Valitettavasti en usko, että niitä löytyy sieltä. Meidän täytyy ymmärtää ja tutkia kaikkia osa-alueita: aerodynamiikkaa, mekaniikkaa sekä myös moottoria, Baldisserri sanoi.
Baldisserri valotti myös sitä, miksi Ferrari-kuski Kimi Räikkönen joutui aloittamaan sunnuntaina Yhdysvaltojen GP:n muista kärkikuljettajista poiketen kovemmalla rengasseoksella. Räikkösen tilanne oli perua lauantain aika-ajon toiselta osiolta, jossa Räikkösen ensimmäinen aikakierros pehmeillä renkailla ei tuottanut sellaista aikaa, jolla jatkopaikka aika-ajon päätösosiolle olisi varmistunut. Näin Räikkösen oli siinä vaiheessa käytettävä yksi ylimääräinen sarja pehmeämpää rengasseosta eikä kisan starttiin jäänyt enää uutta pehmeäseoksista sarjaa.
Räikkönen ajoi USA:n GP:ssä kilpailun nopeimman kierrosajan, joten auton vauhti olisi kyllä riittänyt taistelemaan kaksoisvoiton vieneitä McLaren-kuljettajia vastaan. Kimi jäi kuitenkin neljänneksi. Ferrarin urheilujohtajan Stefano Domenicalin mukaan Räikkösen mahdollisuudet hupenivat siihen, että hän putosi startissa neljänneltä sijalta kuudenneksi.
- Meidän täytyy analysoida startti huolellisesti, jotta ymmärrämme, miksi menetimme kaksi sijaa. Tiedämme hyvin, että kärjen takaa lähteminen tekee kisasta vaikean ja sitten jos vielä putoaa taemmaksi muiden perään, niin siitä tulee entistä vaikeampaa, Domenicali harmitteli Kimin kisan menemistä mönkään.
(MTV3)
Lue myös: