Italialainen autovalmistaja Ferrari on valittu maailman vahvimmaksi brändiksi.
Ferrarin ykkössija tuli ilmi maailman johtavan ja riippumattoman brändiarviointiin perustuvan Brand Financen tuoreimmassa, vuosittaisessa listauksessa, joka esiteltiin talousfoorumissa Davosissa.
Ferrarin tuotemerkin niin sanottu vahvuusindeksi kasvoi viime vuoden 91,5 pisteestä 94,8:aan. Samalla italialaisyritys ohitti muun muassa McDonald’sin, Coca-Colan, Legon ja Disneyn.
Edellisen kerran Ferrari oli maailman vahvin brändi vuonna 2014.
Listauksessa arvioidaan yrityksen markkinointi-investointeja, sidosryhmien pääomaa ja liiketoiminnan suorituskykyä.
Viime vuonna Ferrarin brändin arvo parani, nousten 8,3 miljardiin dollariin.
– Maailman tärkeimpänä luksusautovalmistajana Ferrarilla on vertaansa vailla oleva tuotemerkki, jota tukee huippuosaaminen niin suunnittelussa kuin innovaatioissa, Brand Financen toimitusjohtaja David Haigh totesi.
Ferrarin johdossa tapahtui viime kesänä muutoksia, kun sen toimitusjohtajana toiminut Sergio Marchionne kuoli.
Juuri ennen Marchionnen kuolemaa Ferrari nimitti uudeksi toimitusjohtajaksi Louis Camillerin ja puheenjohtajaksi John Elkannin.
Formuloiden puolella Ferrari sijoittui viime kaudella valmistajien sarjassa toiseksi heti Mercedeksen jälkeen. Italialaistallin riveissä ajoi suomalaiskuski Kimi Räikkönen, joka siirtyy nyt Sauberille.