Ferrarin antama tallimääräys, jonka avulla Sebastian Vettel nostettiin Charles Leclercin edelle, nousi Kiinan GP:n suurimmaksi puheenaiheeksi. Reaktiot eivät ole mairitelleet italialaistiimiä.
Leclerc ohitti Vettelin startissa, mutta joutui luopumaan kolmospaikastaan jo 10. kierroksella, kun Ferrari komensi häntä antamaan tietä saksalaiselle tallitoverilleen.
Kun kautta on ajettu kolme kisaa, Ferrari on hillinnyt Leclercin menoa jokaisessa niistä. Australiassa hänet määrättiin pysymään Vettelin takana, Bahrainissakin hän sai käskyn odottaa Vettelin ohittamista – mitä Leclerc ei lopulta totellut – ja nyt hänen piti antaa tietä Vettelille, joka ei kuitenkaan ollut yhtään monacolaista nopeampi.
LUE MYÖS: Sorsittu Charles Leclerc esitti jo vaatimuksen Ferrarille – "Toivottavasti saan pätevän vastauksen"
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
C Moren F1-selostaja Niki Juusela kysyi asiantuntijoiden Ossi Oikarisen ja Toni Vilanderin mielipidettä aiheeseen Shanghain kisan jälkeen. Ennen vastaustaan Oikarinen näki parhaaksi rauhoitella Juuselaa, jonka verenpaine oli kohonnut määräyksen takia jo selostamassa.
– Tuomitsen tämän siinä mielessä, että nyt on nuoren kuljettajan lento katkaistu, siivet on katkaistu. Tämä on hänelle vaikea hetki. Leclercillä olisi vauhtia, mutta koko ajan lyödään nilkoille, vauhtia katkaistaan rajusti. Se ei ole hyvä juttu sarjalle eikä Ferrarille. Nyt yritetään väkisin tehdä Vettelistä Ferrarin ykköstykkiä, vaikka hän ei ole tällä hetkellä nopeampia kuin Leclerc, Oikarinen kommentoi.
LUE MYÖS: Sebastian Vettel hyökkäsi toimittajia vastaan – kommentoi tallimääräyskohua erikoisella tavalla
Vilander huomautti, että Ferrari oli nostanut Vettelin ykköseksi jo ennen kauden alkua, mutta totesi samalla, ettei italialaistalli voi jatkaa näin loputtomiin.
– Jos siellä on 30 miljoonan mies (Vettel) ja sitten 2,5 miljoonan mies (Leclerc), niin siinähän on jo hierarkia aika selkeästi esillä. Vetteliin luotetaan ja hänelle annetaan se mahdollisuus, mutta uskon, että ensi viikon tiistaina Maranellossa yksi aihe on, että mitä tämän asian kanssa tehdään, Vilander totesi.
Tallimääräyksen lisäksi Ferrari pitkitti Leclercin ensimmäistä varikkostoppia aivan liian pitkään, mikä pudotti monacolaisen lopulta viidenneksi.
– Leclerc olisi pystynyt ajamaan Vettelin asemassa aivan vastaavan suorituksen ja tuomaan auton kolmantena maaliin, Vilander sanoi.
– Ferrari yksinkertaisesti ajatti Leclerciä niin, ettei hän pystynyt taistelemaan edes neljännestä sijasta. Vähintään kolmas sija olisi kuulunut hänelle, Oikarinen summasi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.