Ferrarin F1-talli esitteli tiistaina Romolo Valli -teatterissa, Reggio Emilian kaupungissa tulevan kauden kilpa-autonsa, SF1000:n.
LUE MYÖS: Sebastian Vettel hermostui kiusallisesta Ferrari-väitteestä – ”En allekirjoita tuota”
Auton nimi juontaa juurensa 1000 GP-startin rajasta, jonka Ferrari saavuttaa pian alkavalla kaudella ensimmäisenä F1-tallina.
Punainen auto herätti tuttuun tapaan ihastusta, mutta siinä oli myös yksi silmäänpistävä yksityiskohta. Auton moottorikatteesta löytyi mustalta pohjalta erottuva logo, jossa on kirjaimet m ja w. Kyseessä on Ferrarin pitkäaikaisen yhteistyökumppanin, tupakkayritys Philip Morrisin omistama Mission Winnow -brändi.
Logo nähtiin Ferrarin autossa ensimmäisen kerran vuoden 2018 Japanin GP:ssä. Kaudelle 2019 Ferrari ilmoittautui alun perin nimellä Scuderia Ferrari Mission Winnow, mutta nimi muutettiin jo ennen kauden alkua kaikessa hiljaisuudessa typistettyyn muotoon Scuderia Ferrari.
Mission Winnow -logo loisti poissaolollaan 11:ssä viime kauden 21 osakilpailusta, sillä logoa pidetään F1-piireissä kyseenalaisena. Monien mielestä se on tupakkamainos, mutta Philip Morrisin näkemys on, ettei kyseinen brändi mainosta yhtiön tuotteita.
LUE MYÖS: Ferrari-pomolta merkittävä paljastus tallin uudesta strategiasta: ”Se on kehittynyt”
Asetelma on kiistanalainen. Tupakkamainonta on kielletty hyvin monissa maissa. Italiassa laki kieltää suoran ja epäsuoran tupakkamainonnan, mutta rajanveto mainonnan ja ei-mainonnan välillä on niin vaikeaa, että "jonkinlainen mainonta voi olla sallittua".
Tähän pykälään on Ferrarin tiistaina järjestämän kaudenavaustilaisuuden jälkeen iskenyt eräs italialainen kuluttajaoikeusryhmittymä. Codacons-niminen voittoa tavoittelematon järjestö kertoo valmistelevansa oikeustoimia Ferraria vastaan. Sen mukaan Ferrari kieltää tupakkamainoskieltoa Mission Winnow -logojen kautta.
Codaconsin lausunnon mukaan myös Italian terveysministeriön kanta on se, että logo mahdollistaa Ferrarille tupakkatuotteiden epäsuoran mainonnan.
– Ministeriön näkemyksen rohkaisemana käynnistämme oikeustoimet Ferraria vastaan ja esitämme valituksen kilpailuvirastolle ja terveysministeriölle. Pyydämme viranomaisia takavarikoimaan Reggio Emiliassa esitellyn SF1000-auton, Codaconsia johtava Carlo Rienzi toteaa muun muassa RaceFansin mukaan.