Ferrarin uudessa F1-autossa kiistanalainen yksityiskohta, järjestö kimpaantui – "Pyydämme viranomaisia takavarikoimaan SF1000:n"

6:00img
Tältä näyttää Ferrarin uusi SF1000-auto.
Julkaistu 14.02.2020 07:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Ferrarin F1-talli esitteli tiistaina Romolo Valli -teatterissa, Reggio Emilian kaupungissa tulevan kauden kilpa-autonsa, SF1000:n.

LUE MYÖS: Sebastian Vettel hermostui kiusallisesta Ferrari-väitteestä – ”En allekirjoita tuota”

Auton nimi juontaa juurensa 1000 GP-startin rajasta, jonka Ferrari saavuttaa pian alkavalla kaudella ensimmäisenä F1-tallina.

Punainen auto herätti tuttuun tapaan ihastusta, mutta siinä oli myös yksi silmäänpistävä yksityiskohta. Auton moottorikatteesta löytyi mustalta pohjalta erottuva logo, jossa on kirjaimet m ja w. Kyseessä on Ferrarin pitkäaikaisen yhteistyökumppanin, tupakkayritys Philip Morrisin omistama Mission Winnow -brändi.

Logo nähtiin Ferrarin autossa ensimmäisen kerran vuoden 2018 Japanin GP:ssä. Kaudelle 2019 Ferrari ilmoittautui alun perin nimellä Scuderia Ferrari Mission Winnow, mutta nimi muutettiin jo ennen kauden alkua kaikessa hiljaisuudessa typistettyyn muotoon Scuderia Ferrari.

Mission Winnow -logo loisti poissaolollaan 11:ssä viime kauden 21 osakilpailusta, sillä logoa pidetään F1-piireissä kyseenalaisena. Monien mielestä se on tupakkamainos, mutta Philip Morrisin näkemys on, ettei kyseinen brändi mainosta yhtiön tuotteita.

LUE MYÖS: Ferrari-pomolta merkittävä paljastus tallin uudesta strategiasta: ”Se on kehittynyt”

Asetelma on kiistanalainen. Tupakkamainonta on kielletty hyvin monissa maissa. Italiassa laki kieltää suoran ja epäsuoran tupakkamainonnan, mutta rajanveto mainonnan ja ei-mainonnan välillä on niin vaikeaa, että "jonkinlainen mainonta voi olla sallittua".

Tähän pykälään on Ferrarin tiistaina järjestämän kaudenavaustilaisuuden jälkeen iskenyt eräs italialainen kuluttajaoikeusryhmittymä. Codacons-niminen voittoa tavoittelematon järjestö kertoo valmistelevansa oikeustoimia Ferraria vastaan. Sen mukaan Ferrari kieltää tupakkamainoskieltoa Mission Winnow -logojen kautta.

Codaconsin lausunnon mukaan myös Italian terveysministeriön kanta on se, että logo mahdollistaa Ferrarille tupakkatuotteiden epäsuoran mainonnan.

– Ministeriön näkemyksen rohkaisemana käynnistämme oikeustoimet Ferraria vastaan ja esitämme valituksen kilpailuvirastolle ja terveysministeriölle. Pyydämme viranomaisia takavarikoimaan Reggio Emiliassa esitellyn SF1000-auton, Codaconsia johtava Carlo Rienzi toteaa muun muassa RaceFansin mukaan.

LUE MYÖS: Ferrari julkaisi uuden F1-autonsa – tallipomolta voimakas kuvailusana, Sebastian Vettel romantisoi

Tuoreimmat aiheesta

F1