FIAn kilpailunjohtaja Michael Masi kertoo motorsport.comin haastattelussa, että tuomariston linja on tällä kaudella tiukempi kuin aiemmin.
LUE MYÖS: Fernando Alonson pöyhkeää kommenttia reviteltiin mediassa: espanjalainen kiirehti korjaamaan sanomisiaan – yksi väärin kuultu kirjain muutti kaiken
LUE MYÖS: F1 julkaisi hätkähdyttävän kuvan Kimi Räikkösestä ja Fernando Alonsosta
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Bahrainin GP suorana 26.-28.3.
Su: Bahrainin GP klo 18.00, ennakkotunnelmat klo 17.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Masin mukaan esimerkiksi ensimmäisellä kierroksella tapahtuvia kolareita ei katsota enää samaan tapaan sormien läpi kuin aiemmin. Avauskierroksen tapahtumia on viime vuosina pidetty pääosin kilpailutilanteina, mutta kaudella 2021 linja muuttuu.
Lisäksi puolustava auto ei saa liikkua jarrutuspaikoissa enää yhtä paljon kuin aiemmin. Tämä pätee kilpailun kaikissa vaiheissa.
– Saamamme palautteen sekä kuljettajien ja tallipäälliköiden kanssa käymämme keskustelun perusteella koimme, että meidän täytyy tarkistaa periaatteitamme, Masi kertoi linjamuutoksen taustoista.
– Ensimmäisen kierroksen tapahtumia käsitellään edelleen eri tapaan kuin muiden kierrosten tapahtumia, mutta linja ei ole yhtä löyhä kuin viime vuonna.
Masi keskusteli asiasta kuljettajien kanssa perjantain kuljettajakokouksessa. Hänen mukaansa kuljettajat hyväksyvät muutokset.
Avauskierroksella tiukempaa tulkintaa sovelletaan tilanteisiin, jotka tapahtuvat kierroksen myöhemmissä vaiheissa, ei lähtökiihdytyksessä tai ensimmäisessä mutkassa.
– Jos kaksi autoa ajaa keskenään ja toinen on kokonaan tai pääosin syypää johonkin, on todennäköistä, että sellaista tilannetta käydään läpi hieman tarkemmin kuin ennen.
Arviot tehdään tapauskohtaisesti.
– Näissä asioissa on aina harmaan sävyjä. Emme voi toimia mustavalkoisesti, koska tilanteet ovat aina erilaisia. Näytimme kuljettajille viime kaudelta muutaman esimerkin tilanteista, jotka todennäköisesti johtaisivat tällä kaudella rangaistuksiin.