Kansainvälinen autoliitto FIA, F1-sarja ja siihen kuuluvat tallit ovat keskustelleet siitä, miten nykyisistä lähtöruuturangaistuksista päästäisiin eroon. Muutosta kaavailtiin aikaisintaan vuodelle 2020, mutta nyt eteen on tullut sangen yksinkertainen ongelma.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Italian GP suorana 6.-8.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Lähtöruuturangaistukset ovat tulleet tutuiksi F1-katsojille kiristyneiden moottorisäännösten myötä. Yhden kauden aikana eri tallit saavat käyttää muun muassa polttomoottoreita ja turboja rajoitetun määrän. Rajoja rikkovista ylityksistä määrätään lähtöruuturangaistuksia.
Monimutkaiset seuraukset ja niiden vaikutukset luovat kuitenkin suoranaisen sirkuselementin kisojen alle. Tämä taas luo herkästi hämmennystä F1-katsojille.
Ilmiö oli vahvasti läsnä muun muassa viime viikonloppuna Belgian Spassa, kun peräti kuusi eri kuljettajaa tipahti joukon hännille lähtöruuturangaistusten myötä.
Niin FIA, F1-sarja kuin tallit ovat pyrkineet löytämään näille korvaavan ratkaisun.
– Tuo on ehdottomasti sellainen juttu, mitä pyrimme selvittämään. Lähtöruuturangaistukset ovat kuitenkin osa lajin kehitystä. Tällä hetkellä ne ovat kirjattuna sääntöihin ja olemme keskustelleet niistä eri tahojen kanssa, FIA:n kisapäällikkö Michael Masi sanoi Motorsport.com:n mukaan.
Yksinkertainen ongelma on kuitenkin se, että lähtöruuturangaistusten tilalle ei ole meinattu löytää toimivaa korvaavaa elementtiä ja seurausta.
– Uskon, että tehtävä on aika haastava, Haasin tallipäällikkö Günther Steiner totesi Motorsportille.
– Itse rangaistukset eivät voi oikein liittyä rahaan, koska sitten eri tahot vain tuhlaavat ja saavat sitä kautta edun. Tuo on helppo reitti.
– Esimerkkejä tuosta ovat sääntöjenvastaiset radalle päästämiset varikolta. Sitä tietää, että rangaistus on 5000 euroa ja se on F1-talleille yhtä kuin ei mitään. Jos saat kymmenyksenkin edun 5000 eurolla, niin teet sen joka kerta, Steiner kävi läpi ja puhui itse lähtöruuturangaistuksista:
– Jos tässä ruvetaan tekemään jotain autojen painoon tai polttoaineisiin liittyviä järjestelyjä, niin ne ovat vielä sekavampia kuin lähtöruuturangaistukset. Koska nykyiset rangaistukset selitetään ennen kisaa ja sitä on, että ok, selvä. Mutta jos autoissa on yhtäkkiä vähemmän bensaa tai jotain painolasteja, niin selostajille tulee vaikea tehtävä hahmottaa ja selittää katsojille, että miten joku on yhtäkkiä hitaampi.
– Tällä hetkellä he (eri tahot) eivät ole löytäneet parempaa ratkaisua, joten tilanne on auki, Steiner viittasi nykytilanteeseen.
Lähtöruuturangaistukset ovat läsnä myös Monzassa, jossa ohittaminen on moneen rataan verrattuna helpompaa. Red Bull tiedotti jo aiemmin, että sen tähtikuski Max Verstappen lähtee sunnuntain kisaan joukon hänniltä moottorivaihdoksesta seuraavien rangaistusten myötä.