F1-sarjan kilpailunjohto on tarkentanut sääntöjään rataviivojen ylittämisestä sen jälkeen, kun Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin voittokamppailusta tehdyt tulkinnat jättivät monet hämmennyksen valtaan kauden avauskisassa Bahrainissa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Imolan GP suorana 16.-18.4.
Pe: harjoitukset klo 11.55 ja 15.25.
La: harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Imolan GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailujohtaja Michael Masi on jakanut tiimeille ennen Italian Imolassa ajettavaa kauden toista kisaviikonloppua tarkat ohjeet siitä, mitkä ratarajojen ylitykset tulkitaan viikonloppuna sääntörikkomuksiksi.
Rataviivoja valvotaan kolmessa mutkassa: mutkan 9 ulostulossa, mutkan 13 ja mutkan 15 ulostulossa. Nämä aiheuttivat ongelmia myös viime vuoden Imolan kisassa, koska osassa mutkia kuskit saivat ylittää Italian lipun värein merkitys levennysalueen, kun taas toisissa jo sitä ennen olevan rataviivan ylittäminen tulkittiin rikkeeksi.
Sama jatkuu toki nytkin, sillä mutkissa 9 ja 13 kuljettaja tekee rikkeen ajamalla kaikki neljä pyöräänsä valkoisen rataviivan ulkopuolelle, mutta mutkassa 15 kierrosaika hylätään vasta, kun auto menee myös puna-valko-vihreäraidallisen kanttikiveyksen ulkopuolelle.
Katso video keskustelua vuoden 2020 Emilia-Romagnan GP:n keskustelua herättäneistä ylityksistä. Esimerkkeinä muun muassa Valtteri Bottaksen ja Kimi Räikkösen ajolinjat:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen sauhusi tuomiostaan: väitti viimeiseen asti tuomariston katsoneen tilanteen väärin
Viikonloppuna tallit saavat heti rikkeen tapahduttua tiedon asiasta. Jos kuljettaja ylittää rataviivan kolmesti näissä mutkissa, hänelle annetaan varoitus mustalla ja valkoisella lipulla. Tämän jälkeen seuraava virhe johtaa tuomariston tutkintaan ja mahdolliseen rangaistukseen.
Myös radalle palaaminen on hoidettava niin, ettei muiden turvallisuus vaarannu eikä pysyvää hyötyä muihin kilpakumppaneihin nähden synny.
Edellisessä kisassa Bahrainissa Red Bull kritisoi Mercedeksen Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen tekemiä rataviivojen ylittämisiä. Kilpailunjohto kielsi ylitykset, mistä aiheutui seuraava ongelma, kun Red Bullin Max Verstappen ajautui leveäksi ohittaessaan Hamiltonia kisan voittotaistelussa.
Verstappen joutui palauttamaan kärkipaikkansa Hamiltonille, joka piti ykköstilansa maaliin asti. Sekä Red Bull että Mercedes olivat kisan jälkeen ymmällään kilpailunjohdon epäselvästä viestinnästä.