Ilmeisesti rikollisen toiminnan seurauksena osalla suomalaisia pankkiasiakkaita on ollut vuoden vaihteen tienoilla suuria vaikeuksia hoitaa pankkipalveluitaan.
Kyse on tahallisesta verkkohyökkäyksestä, jossa yritetään estää verkkosivuston käyttö. Yleisemmin tämä toteutetaan suuntaamalla verkkosivustolle niin paljon häiriöliikennettä, ettei se kykene palvelemaan asiakkaitaan.
Palvelunestohyökkäyksestä voidaan Suomessa tuomita tietoliikenteen häirintänä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. Hyökkäyksen yrityskin on rikos.
Asiakkaiden varat tallella
Verkkohyökkäyksistä on aiheutunut suurta harmia monille suomalaisille. Pankkiasiakkaiden varat ovat kuitenkin tallella ja turvassa.
Palvelujen käytettävyyteen liittyvillä tilapäisillä ongelmilla ei ole vaikutuksia maksujärjestelmien luotettavuuteen ja turvallisuuteen. Pankkijärjestelmät ovat yksi parhaiten suojattuja järjestelmiä. Lisäksi suomalainen finanssiala panostaa jatkuvasti sähköisten palvelujen turvallisuuteen.
Mahdollisesti merkittäväkin osa palvelunestohyökkäyksiin liittyneestä häiriöliikenteestä näyttää tulleen Suomen rajojen sisäpuolelta. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että niin yksittäiset kuluttajat kuin yrityksetkin huolehtivat omien päätelaitteidensa, palvelimiensa ja laitteistojensa turvallisuudesta. Tällä tavoin varmistetaan, ettei niitä voida kaapata ja hyödyntää tällaisissa hyökkäyksissä.