Finnair käy parhaillaan keskusteluja maakunnissa löytääkseen keinoja lentoyhteyksien turvaamiseksi. Finnairin toimitusjohtajan Pekka Vauramon mukaan Finnair on tavannut maakunnissa erityisesti yritysten edustajia löytääkseen keinoja kotimaan lentämisen vauhdittamiseksi.
– Nämä keskustelut ovat nyt kesken usean paikkakunnan osalta, Vauramo kertoo.
Hän uskoo, että erilaisia yhteistyömalleja on löydettävissä.
– Keskustelut eri alueiden kanssa ovat vähän erilaisia. Suunnitelmia tapahtumajärjestämisestä ja muusta, jolla voidaan matkustamista lisätä, on ihan kiitettävästi vireillä. Nähtäväksi jää, miten ne kantavat hedelmää, Vauramo sanoo.
Yrityskauppahuhujen keskellä oleva Finnair ylsi heinä-syyskuussa kaikkien aikojen parhaaseen toiminnalliseen tulokseen. Tulosrivejä kuitenkin rassaa kotimaan lentoliikenteen heikko vire, ja yhtiö tekee tappiota useilla kotimaan reiteillä. Yhtiö onkin aikeissa karsia kotimaan liikennettään.
Finnairin linjaukset ovat kriittisiä koko kotimaisen lentoliikenteen kannalta, sillä useille kentille se lentää ainoana yhtiönä. Lisäksi muun muassa pohjoisen matkailuyrittäjät ovat kritisoineet nykyisten yhteyksien muodostavan pullonkaulan toiminnan kehittämiselle.
Suunnitelmia ei ole vielä tehty
Vauramon mukaan suunnitelmia liikenteen karsimisesta ei ole vielä tehty, mutta mitään äkkipysäystä yhtiö ei halua tehdä.
– Tässä on kyse suomalaisten palvelutasosta ja monien matkailuyrittäjien liiketoiminnasta. Haluamme antaa aikaa keinojen löytämiseksi matkustamisen vauhdittamiseksi, Vauramo kertoo.
Uhanalaisia reittejä yhtiö ei ole vielä määritellyt.
– Haasteellisia ovat reitit, joilla on alle 100 000 matkustajaa vuodessa. Kaikilla reiteillä on kuitenkin kannattavia vuoroja, Vauramo sanoo
Finnair ei kerro tietoja yksittäisten reittien matkustajamääristä. Finavian tilastojen perusteella kauaksi 100 000 matkustajasta jäävät kokonaisuudessaan esimerkiksi Jyväskylän, Kokkola-Pietarsaaren ja Kemi-Tornion kentät.
Maakunnallista omistusta kenttiin?
Finavia arvioi, että kotimaan lentoliikenne on tänä ja ensi vuonna nollakasvussa. Lentokenttien välillä on kuitenkin suuria eroja, sillä osa niistä kasvaa vahvasti ja osassa mennään alamäkeä. Useampaan kotimaan kohteeseen lentää enää Finnair, ja Norwegian Pohjois-Suomessa. Näiden kenttien liikenne kasvaa vahvimmin.
Finavian lentoasemaverkosta vastaavan johtajan Joni Sundelinin vahvinta kasvu on Rovaniemellä, Oulussa ja Vaasassa ja matkailukentistä paras potentiaali on Kittilässä ja Ivalossa.
Liikenne- ja kuljetustekniikan professori Jorma Mäntysen mukaan muutamista kasvavista kentistä huolimatta kotimaan lentoliikenne on ollut kurjistumisen kierteessä.
– Olemme jääneet tavattomasti jälkeen muista Pohjoismaista. Esimerkit kertovat, että kun tulee tarjontaa, niin syntyy myös kysyntää, Mäntynen sanoo.
Hänen mukaansa yksi lääke tilanteeseen voisi olla joidenkin kenttien siirtyminen alueelliseen omistukseen.
– Silloin on paljon vahvempi intressi kehittää kenttiä ja hankkia kentille uusia yhteyksiä, Mäntynen sanoo.
Sundelinin mukaan Finavia markkinoi aktiivisesti jokaista kenttää. Kuitenkin esimerkiksi Lappeenrannan kenttä on todennäköisesti siirtymässä Finavialta alueelliseen omistukseen.
– Olemme valmiita avoimesti keskustelemaan, mikä vaihtoehto olisi kussakin tilanteessa järkevintä, Sundelin sanoo.