Joensuulainen lento-operaattori löysi markkinaraon Finnairin karsimista maakuntalennoista. JS Aviation aloittaa marraskuun alussa uuden syöttöliikenteen 8- paikkaisella liikelentokoneella Joensuusta Kuopioon. Myös toista reittiä Savonlinnaan selvitetään.
– Varausjärjestelmä avataan lokakuun lopulla ja lennot alkavat marraskuun alussa. Lippu maksaa 115 euroa suuntaansa, vahvistaa yhtiön toimitusjohtaja Mikko Lahti MTV Uutisille.
Syöttöliikenne suunnataan Finnairin vuorolle Kuopiosta Helsinkiin ja vastaavalle paluulennolle.
– Lentoaika Kuopioon on parikymmentä minuuttia. Kaikkiaan lisäaikaa suoraan Finnairin reittilentoon Joensuusta Helsinkiin verrattuna tulee 30-40 minuuttia, Lahti laskee.
JS Aviation tekee Finavian kanssa sopimukset tarvitsemistaan lentokenttäpalveluista. Henkilökunta on ollut kuukausia lomautettuna Finnairin lopetettua reittilennot.
Lennot tehdään 8-paikkaisella Piper liikelentokoneella, joka on viime talvina lennättänyt revontulituristeja Lapissa. Nyt ne lennot ovat jumissa.
Joensuulaisyhtiössä arvioidaan, että lentoliikenteessä ollaan aivan uuden aikakauden kynnyksellä.
– Uskon, että meille pienemmille operaattoreille on kysyntää ja tarvetta jatkossa enemmän, kun isot yhtiöt ovat vaikeuksissa, Lahti pohtii.
Yrityksille välttämätön lisäpalvelu
Uusi syöttöliikenne ilahduttaa erityisesti itäsuomalaisia vientiyrityksiä, vaikka välilasku vie lisäaikaa ja tuo myös jonkin verran lisäkuluja.
– Tärkeintä on, että Helsinkiin pääsee järkevässä ajassa. Matka-aika Joensuun kentältä Helsinkiin on tällä uudella mallilla vajaa kaksi tuntia. Se on kokonaisuutena halpaa aikaa, jos matkantekoa verrataan junaan tai omalla autolla matkustamiseen, muistuttaa toimitusjohtaja Matti Vuojärvi Pohjois-Karjalan Kauppakamarista.
Alueen vientiyrityksille syöttöliikenne on hätäapu tai jopa pysyvä ratkaisu, jos Finnair pitää suunnitelmistaan kiinni ja lennot maakuntakentille vähenevät pysyvästi.
Itä-Suomessa on ihmetelty Finnairin viestinnän keskeistä väitettä esimerkiksi Joensuun lentojen kannattamattomuudesta. Joensuun kentän matkustajamäärä kuitenkin kasvoi vuonna 2019 yli neljä prosenttia ja oli 127 000 matkustajaa.
Maakunnan edunvalvonta ihmettelee mihin Finnairin väite perustuu. Lisäksi Finnair on todennut, että korona vain nopeutti kaupallisen reittiliikenteen lakkauttamista.
– Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner totesi viimeisimmässä haastattelussa, että Joensuun reitti ei ole ollut riittävän kannattava. Mutta missä se raja sitten on, Vuojärvi kysyy.
Finnair ei avaa reittien tuloja
MTV Uutiset pyysi Finnairilta tarkennusta maakuntareittien kannattavuuteen.
– Finnair ei julkista reittikohtaisia kannattavuuksia. Olemme kuitenkin kertoneet, että kaikkien kyseessä olevan viiden kaupungin (Kemi, Kokkola, Kajaani, Jyväskylä, Joensuu) reittien kannattavuus on ollut haastava. Olemme myös käyneet koko vuoden rakentavaa dialogia reittien tilanteista eri aluetoimijoiden kanssa, vastaa Finnairin viestintäjohtaja Arja Suominen.
Suomisen mukaan kannattavuus oli haastava jo vuonna 2019 liikenteen kasvusta huolimatta.
Joensuun matkustajista noin puolet suuntaa kansainvälisille jatkolennoille. MTV Uutiset kysyi ovatko jatkolennotkin Finnairille kannattamattomia, miten kannattavuus niissä lasketaan, ja miten se lasketaan, jos jatkolento on jonkun muun operaattorin?
– Emme kommentoi reittikohtaisia kannattavuuksia. Mikäli kyseessä on useamman lennon sisältävä Finnairin vaihtomatkustuslippu, kannattavuus lasketaan tietyin, alan tarkasti määrittelemien sääntöjen mukaisesti. Lippuun voi toki sisältyä myös lento-osuuksia, jotka lentää joku toinen operaattori, jonka kanssa Finnairilla on ns. code share-sopimus, Suominen vastaa sähköpostitse.