Lentoyhtiö Finnair varautuu perjantain mielenilmaukseen antamalla asiakkailleen mahdollisuuden muuttaa lentojaan torstaina, perjantaina ja lauauntaina. Finnairin koneet pysyvät perjantaina maassa klo 11-13 välisen ajan.
Finnairin mukaan perjantai on yhtiön vilkkain päivä matkustajamäärin mitattuna, ja lakko vaikuttaa tuhansiin matkustajiin.
– Asiakkaat voivat esimerkiksi lentää jo torstaina, jos lento on alunperin ostettu perjantaille. Lentoihin tulee viivästyksiä, mahdollisesti myös peruutuksia, mutta vielä on mahdotonta sanoa kuinka paljon, kertoo Inka Ikonen Finnairin tiedotuksesta.
Finnairin asiakaspalvelussa onkin Ikosen mukaan ollut kiireistä, puheluita tulee koko ajan. Yhtiö antaa tietoa ja auttavat asiakkaita myös sosiaalisen median kautta.
Finnair arvioi mielenilmauksen vaikuttavan perjantaina merkittävästi sen asiakaspalveluun, matkatavarapalveluihin ja erilaisiin lentokoneiden lähtemiseen liittyviin palveluihin. Seurauksena on lentojen viivästyksiä, aikataulumuutoksia ja mahdollisesti peruutuksia varsinkin perjantain aikana.
Vaikutukset näkyvät pääosin kello 11–13, mutta häiriöitä voi olla muulloinkin, myös viikonloppuna. Muun muassa lentokentän kuljetuspalveluissa on häiriöitä pitkin perjantaita, kello 6–22.
Muutokset alkavat selvitä huomenna
Aikataulumuutoksista ja peruutuksista on tarkoitus kertoa keskiviikosta alkaen.
Finnairista kerrotaan, että peruutetusta lennosta saa rahat takaisin, se reititetään uudelleen tai sen voi siirtää.
Samana päivänä peruuntuva lento reititetään uudelleen tai asiakas saa rahansa takaisin ja hänelle järjestetään huolenpito normaalin käytännön mukaan. Jos lento viivästyy yli viisi tuntia, asiakas voi valita uudelleenreitityksen tai lipun hinnan palautuksen väliltä. Mielenilmaus on ns. force majeure -tilanne, jolloin viivästyksistä ei saa Finnairin mukaan EU-vakiokorvausta.
Lentokentälle pääsy eri puolilta Suomea voi olla perjantaina hankalaa, mutta vastuu ajoissa saapumisesta on Finnairin mukaan tässäkin tapauksessa asiakkaan.