Finnair on valmis neuvottelemaan oman työvoiman käytöstä osalla Aasian lentoreiteistään, kertoo Finnairin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Arja Suominen MTV Uutisille
Yle uutisoi aiemmin tänään, että Finnairin matkustamohenkilökunta on suuttunut, koska yhtiö on kertonut uusista lomautuksista, mutta suunnittelee samaan aikaan avaavansa kaukoreittejä ulkomaista työvoimaa käyttäen.
– Kolmella avautuvalla reitillä ei ole lainkaan suomalaista matkustamohenkilökuntaa, koska palvelu on aikaisemmin ulkoistettu kokonaisuudessaan ulkomaiselle yritykselle. Jos ulkoistuksesta luovuttaisiin, niin satoja työpaikkoja palautuisi Helsinkiin, sanoi Suomen Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja Jari Toivonen Ylelle.
"Olemme valmiita neuvottelemaan"
Arja Suominen kertoo MTV Uutisille, että Finnairin oman työvoiman käyttämisestä ollaan valmiita neuvottelemaan ulkomailta ostettavan työvoiman tilalle.
– Finnair on tietenkin valmis keskustelemaan matkustamopalvelun toteuttamisesta omin voimin myös Singaporen, Hongkongin ja Delhin reiteillä, jos matkustamohenkilökunnan kanssa käytävissä säästöneuvotteluissa löydetään kustannustehokas ratkaisu, Suominen toteaa sähköpostitse.
Tällä hetkellä Finnairilla on ennen koronaviruskriisiä tehty alihankintasopimus matkustamopalveluiden ostamisesta kolmelle Aasian reitilleen. Viime vuosikymmenen alkupuolella Finnair oli suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, jonka vuoksi yhtiö solmi vuonna 2014 yhtiö OSM Aviationin kanssa sopimuksen Singaporen ja Hongkongin lentojen matkustamopalvelun alihankinnasta. Delhin alihankintasopimus on solmittu myöhemmin.
– Finnair ei siis itse ole palkkaamassa työvoimaa Hongkongin, Singaporen tai Delhin reiteille, vaan ostamme matkustamopalvelun alihankintana OSM:ltä jo voimassaolevan sopimuksen mukaan, Suominen kertoo.
Voimassaolevan sopimuksen mukaan myös alihankkijan työntekijät palaavat hiljalleen töihin lentämisen lisääntyessä. Suominen kuitenkin huomauttaa, että suurin osa alihankkijan työntekijöistä on lomautettu tai palkattomalla vapaalla omissa kohdemaissaan edelleen pitkään. Esimerkiksi Hongkongissa työhön voi palata heinäkuussa työntekijöistä noin 15 prosenttia.
– Meillä on voimassaolevat sopimukset alihankinnasta, jonka ehtoja tietysti kunnioitamme. Toki olemme valmiita harkitsemaan myös muita kilpailukykyisiä ratkaisuja ja keskustelemaan niistä osana säästöneuvottelujamme, Suominen toteaa.