Lentoliikenne on ollut tapetilla koko kevään. Suomessa puhuttaa Finnair, joka on ollut otsikoissa varsinkin tällä viikolla.
Finnair ilmoitti alkuviikosta, että se saattaa lopettaa lentämisen Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan maakuntakentille.
– Ensinnäkin pitää muistaa, että me ei olla lopettamassa mitään. Tällä hetkellä Finnair operoi noin viittä prosenttia kapasiteetistaan, kertoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.
– Aloitamme heinäkuun alusta vähittäisin askelin kasvattamaan meidän koko verkostossa lentämistä, myöskin kotimaan liikennettä. Näiden puheina olleiden viiden kaupungin osalta olemme sanoneet, että elokuussa tarkastellaan tilannetta uudelleen, Manner jatkaa.
Valtiovaranvaliokunta ei näillä näkymin kytke Finnairille kaavailtua 700 miljoonan euron tukea maakuntalentoihin.
– Tekemämme osakeanti suunnitellaan 500 miljoonan kokoiseksi. Sitä tullaan ehdottamaan yhtiökokouksellemme ensi viikon lopulla. Ajatuksena on, että valtio osallistuisi siihen oman omistusosuutensa suhteessa, joka tarkoittaisi noin 280 miljoonaan euron suuruista, Manner täsmentää.
Työtä ei ole tarjolla riittävästi
Finnair ilmoitti myös eilen, että se aloittaa lisälomautukset. Yhtiö on kuitenkin käyttänyt samalla ulkomaista työvoimaa.
Manner puolustaa ulkomaisen työvoiman käyttöä yhtiön Aasian lennoilla. Ylen mukaan Finnairin matkustamohenkilökunta on suuttunut yhtiön kertomista uusista lomautuksista, kun samaan aikaan kaukoreittejä avataan uudelleen osittain ulkomaisella työvoimalla.
Huhtikuussa Finnairin matkustajamäärät tippuivat 99 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Vaikka lentojen on määrä alkaa pian vaiheittain, se ei riitä.
Heinäkuussa noin kolmannes kapasiteetista olisi käytössä. Koko loppuvuosi tullaan lentämään normaalin kapasiteetin alapuolella. Lomautukset jatkuvat, koska työtä ei ole normaalin verran tarjolla.
– Mitä tulee näihin ulkoistuksiin, Finnairilla on ollut Hongkongin, Singaporen ja Delhin reiteillä jo vuodesta 2014 käytössä ulkoistus OSM Aviation nimisen yrityksen kanssa. Se on olemassa oleva sopimus ja nämä henkilöt ovat olleet lomautettuna viime viikot niin kuin kaikki muutkin. Nyt he palaavat töihin, Manner kertoo.
Lentoliikenteen kriisi on historiansa vakavin. Manner uskoo, että vielä tullaan näkemään lentoyhtiöiden konkursseja ja yrityskauppoja.
Finnairin olemassa olevan suunnitelman mukaan yhtiö selviää kriisistä.
Lennot käyntiin heinäkuussa
Finnair siirtyy heinäkuussa uuteen liikenneohjelmaan, jolloin noin kolmannes kapasiteetista on käytössä.
Europan lentoja on tarkoitus starttailla heinäkuussa ja kaukolentoja jo elokuussa.
– Näillä me aloitetaan. Tietysti se riippuu osittain siitä, jos on joitain matkustusrajoituksia, jotka estävät lentojen operoinnin, kertoo Finnairin mediasuhteiden johtaja Päivyt Tallqvist.
Kokonaislentomäärään katsottuna Finnair lentää heinäkuussa normaalisti noin 350 lentoa päivässä. Tänä kesänä näillä näkymin heinäkuussa lennetään noin 100 lentoa päivässä.
Kaukolennot käyntiin jo elokuussa
Kaukolentojen osalta Finnair aloittaa vähemmillä viikkovuoroilla. Yhdysvaltoihin lentäminen aloitetaan New Yorkilla elokuussa, mutta vain kahdesti viikossa.
– Syyskuussa se nousee neljään viikkovuoron. Lokakuussa arvioidaan, että päästään siihen normaaliin, Tallqvist kertoo.
Finnair on valmis reagoimaan tilanteeseen, mikäli se muuttuu suuntaan tai toiseen. Tällä hetkellä eletään tällä viikolla julkaistun liikenneohjelman mukaan.
– Tämän me ajattelimme lentää ja tästä mennään eteepäin, Tallqvist summaa.
Los Angelesiin, San Franciscoon ja Chicagoon Finnair ei tänä vuonna lennä. Miamiin on tarkoitus alkaa lentämään kaksi kertaa viikossa talvikaudella.
Tallqvist korostaa, että lipuilla on nyt poikkeuksellinen joustavuus, jos lipun ostaa Finnairin omilta kanavilta.
Toimitusjohtaja Mannerin mukaan nyt voi jo varata matkoja kesälle ja syksylle.
Tällä hetkellä lennoilla voimassa oleva maskipakko on voimassa elokuun loppuun saakka.