Lentoyhtiö Finnairin asiakkaiden tietoja on päätynyt vääriin käsiin tietomurrossa.
Finnair tiedotti asiakkailleen tänään sähköpostitse, että joidenkin Finnairin kanta-asiakasjärjestelmän asiakkaiden tietoja on vuotanut kumppanilentoyhtiöiden käyttämästä Sita-tietojärjestelmästä.
MTV Uutiset on nähnyt Finnairin lähettämän viestin, ja Sita vahvistaa vuodon myös omilla verkkosivuillaan.
Finnair itse ei käytä kyseistä palvelua, mutta jakaa kanta-asiakastietoja muun muassa kanta-asiakaspisteiden kerryttämisen vuoksi.
Finnair kertoo sähköpostissa saaneensa tiedon tietomurrosta viikonlopun aikana ja aloittaneensa heti tutkinnan.
– Tietomurron kohteena olevat tiedot sisältävät kanta-asiakkaan nimen, tittelin, kanta-asiakasnumeron, kanta-asiakastason ja joidenkin asiakkaiden osalta myös ateria- ja istumapaikkatoiveen, viestissä kerrotaan.
Sen sijaan yhteystietoja, maksukorttitietoja tai salasanoja ei ollut mukana.
Finnair suosittelee asiakkaitaan vaihtamaan kanta-asiakasohjelman salasanan, vaikka vuotaneilla tiedoilla ei voikaan kirjautua ohjelmaan tai väärinkäyttää palvelua.
Yhtiö kertoo tehneensä tapauksesta tietosuoja-asetuksen vaatiman ilmoituksen Tietosuojavaltuutetun toimistolle.
– Olemme todella pahoillamme huolesta, jonka tämä tilanne saattaa aiheuttaa, päättyy Finnairin kaupallisen johtajan Ole Orvér ja tietosuojavaltuutettu Karolina Baszarkiewiczin allekirjoittama viesti.
Tapauksesta uutisoivat aiemmin Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat.