Finnairin mukaan suurhälytyksen Helsinki-Vantaalle keskiviikkoiltana aiheuttaneessa lentokoneessa todettiin tekninen vika lennon aikana. Lennolla ollut matkustaja ihmettelee Finnairin tiedotusta asiasta.
Kone oli keskiviikkona matkalla Saksan Frankfurtista Helsinkiin, kun lentäjät havaitsivat lennon aikana vian koneen nokkapyöräohjausjärjestelmässä.
MTV Uutisten tavoittama lennolla ollut matkustaja kertoo, ettei asiasta tiedotettu lennon aikana, mutta poikkeavuus oli ilmeinen.
– Huomasin, että kone laskeutuu nopeammin, kovemmalla vauhdilla, hän sanoo.
– Laskeutuminen sujui hyvin, mutta kone teki enemmän nopeita jarrutuksia kuin normaalisti.
Matkustaja istui lennolla kolmen lapsensa kanssa koneen etupäässä. Hän toivoi voivansa esiintyä jutussa nimettömänä.
"Hän oli hyvin hermostunut"
Laskeutumisen jälkeen matkustajille kuulutettiin, että nokkapyörässä on ongelma, ja kone pitää sammuttaa ja hinata portille. Matkustajia pyydettiin istumaan paikoillaan, kunnes heille annetaan lupa nousta. Tämä on rutiinitoimenpide kaikilla lennoilla.
Matkustaja kertoo, että erään perheen lapset olivat nousseet kiellosta huolimatta. Lentoemäntä oli hermostunut ja matkustajan mukaan puhui lapsille tiukkaan ja epäystävälliseen sävyyn.
– Siitä päättelin, että hän oli hyvin hermostunut, ja ehkä kyseessä oli nokkapyörän suhteen ollut vakavampikin juttu.
Matkustaja toisaalta ymmärtää, miksei asiasta tiedotettu lennon aikana.
– Ymmärrän paniikki-ilmiön, joka olisi tullut jos ongelmasta olisi ilmoitettu. Mutta kyse oli näinkin vakavasta asiasta, eikä kukaan ilmoittanut lennon aikana mitään, hän pohtii.
Näin Finnair vastaa:
Finnair kertoo, että tällaisesta viasta tehdään aina hälytys ja paikalle kutsutaan pelastuslaitos varmistamaan koneen turvallinen laskeutuminen. Finnairin lentotoimintaryhmän johtaja Jari Paajanen kommentoi tapahtunutta sähköpostin välityksellä.
Milloin kapteenit kertovat matkustajille, että jotakin on vialla?
– Lentojemme turvallisuus on ykkösprioriteetti Finnairille. Koneen kapteeni tiedottaa aina matkustajia vakavista ja/tai turvallisuuteen liittyvistä ongelmista koneessa. Tässä tapauksessa toimintahäiriöstä ei aiheutunut vaaraa tai turvallisuusriskiä laskeutumisessa, jonka vuoksi lennon kapteeni päätti olla informoimatta matkustajia. Lento laskeutui ilman ongelmia ja hinattiin portille, sillä kyseessä oli lentokoneen nokkapyöräohjausjärjestelmässä havaittu vika, ja järjestelmää käytetään koneen ohjaamiseen maassa. Lento saapui ajallaan portille.
– Jos kyseessä on turvallisuusriski, on aina kapteenin tehtävä ja vastuu informoida matkustamohenkilökuntaa, matkustajia ja viranomaisia asiasta niin pian kuin mahdollista.
– Jos turvallisuusriskiä ei ole, kapteeni päättää tapauskohtaisesti informoinnin tarpeesta.
Kuinka usein ilmenee vikoja, joista kapteenit eivät kerro matkustajille?
– Kuten yllä mainittiin, Finnairin kapteeneilla on aina vastuu matkustajien informoinnista, kun lennon aikana havaitaan turvallisuutta uhkaava riski.