Lentoyhtiö Finnairin lentäjien ja palvelualojen työnantajia edustavan Paltan välistä työriitaa yritetään ratkoa viikonlopun aikana. Lakko uhkaa maanantaina.
Valtakunnansovittelija Anu Sajavaara kertoo STT:lle, että osapuolet neuvottelevat keskenään lauantaina. Neuvottelun pohjalta on määrä katsoa sunnuntaina, miten työriidan ratkaisemisessa edetään.
Jos sopua ei synny viikonlopun aikana, lentäjät menevät maanantaina päiväksi lakkoon. Toisesta osittaisesta työnseisauksesta on ilmoitettu ensi perjantaille.
Sajavaara ei suostu kommentoimaan, miten neuvottelut ovat edenneet ja näyttääkö siltä, että riitaan voitaisiin vielä löytää ratkaisu viikonlopun kuluessa.
– En koskaan avaa sovittelujen sisältöä. Kaikilla mahdollisilla tavoilla tässä edetään ja yritetään saada ratkaisua aikaan. Tilanne elää koko ajan, Sajavaara kertoo.
Lentäjät: Neuvottelutilanne on hankala
Lentäjiä edustava Suomen Liikennelentäjäliitto ja Finnairia edustava Palta ovat neuvotelleet uudesta työehtosopimuksesta elokuusta lähtien.
Liikennelentäjäliitto tiedotti verkkosivuillaan torstaina, että neuvottelut ovat edenneet kuluneen viikon aikana "jonkin verran" ja osapuolet ovat pystyneet ratkaisemaan joitakin pidempään jatkuneita erimielisyyksiä.
Tästä huolimatta liitto kuvasi neuvottelutilannetta yleisesti hankalaksi. Tämä johtuu liiton mukaan siitä, että työnantajapuoli vaatii lentäjien työn osittaista ulkoistamista.
Liitto kertoo tavoittelevansa neuvotteluissa vastinetta aiempien vuosien "merkittäville tehostuksille", joita Finnairissa on tehty.
Liiton mukaan Finnair on palannut kahden kriisin jälkeen tuloksentekokykyiseksi yritykseksi ja kyennyt tervehdyttämään liiketoimintansa.
Liitto sanoo, että sen edustamilla lentäjillä on ollut tässä kokonaisuudessa merkittävä rooli vapaaehtoisten joustojen myötä. Lentäjät ovat liiton mukaan tehneet huomattavia säästö- ja tehostustoimenpiteitä.
– Työehtosopimusneuvotteluissa halutaan nyt palauttaa työnteon ehdot kestävälle tasolle ja oikaista sopimuskirjausten korjausvelkaa, liitto kertoi marraskuussa.
STT ei tavoittanut liittoa kommentoimaan neuvotteluja lauantaina iltapäivän aikana. Liiton edunvalvontajohtaja Heli Hagman vetosi liiton olevan kiinni neuvotteluissa ja sanoi tuoreimman tilannetiedon löytyvän torstaina julkaistusta tiedotteesta.
Finnair menetti "uniikin kilpailuedun"
Myös Paltasta kerrotaan, että neuvotteluissa on keskusteltu hankalista kysymyksistä. Liikenne- ja logistiikkasektorin neuvottelujohtaja Heini Wiik-Blåfield sanoo STT:lle, että ratkaisun löytyminen vaatii vielä "merkittävää vastaantuloa".
Valtakunnansovittelijan tavoin hänkään ei halua ottaa kantaa siihen, päästäänkö neuvotteluissa lopputulokseen vielä viikonlopun aikana.
– Vielä on työtä tehtävänä. Toivomme Liikennelentäjäliitolta aitoa neuvotteluhalua ja molemmille osapuolille sopivien kompromissien löytymistä.
Wiik-Blåfield sanoo, että Finnairin tilanne on Venäjän aloittaman Ukrainan sodan myötä muuttunut "täysin erilaiseksi" kuin aiemmin. Tämä johtuu Venäjän ilmatilan sulkemisesta.
– Finnair menetti Euroopan ja Aasian liikenteen uniikin kilpailuedun. Meidän pitää löytää neuvotteluissa ratkaisu, jonka avulla Finnair pystyy toimimaan muuttuneessa tilanteessa, Wiik-Blåfield sanoo.
Hänen mukaansa aiemmissa työehtosopimuksissa on ollut "rajoitteita", jotka ovat estäneet Finnairia vastaamasta muuttuneeseen kilpailutilanteeseen.
– Ne ovat meille tärkeitä asioita, jotta Finnairin pärjääminen ja kasvu pystytään varmistamaan myös tulevaisuudessa, Wiik-Blåfield sanoo.
Yli kymmenen prosentin palkkatavoite
Wiik-Blåfieldin mukaan lentäjillä ovat olleet neuvotteluissa myös varsin korkeat tavoitteet.
– Liiton omien laskelmien mukaan tavoitteiden kustannusvaikutus puolentoista vuoden sopimuskaudelle olisi lähes 20 prosenttia. Näistä palkankorotusten osuus on yli kymmenen prosenttia, mikä on jopa enemmän kuin SAK:n esittämät tavoitteet, Wiik-Blåfield kertoo.
Ammattikeskusjärjestö SAK:n liitot ovat kertoneet tavoittelevansa yhteensä kymmenen prosentin korotuksia kahdelle vuodelle.
Liikennelentäjäliiton ja Paltan välisissä neuvotteluissa uuden sopimuskauden pituus on toistaiseksi auki, vaikka työntekijät ovat esityksessään tehneet laskelmia puolentoista vuoden mukaan.
Wiik-Blåfield sanoo, että Palta tavoittelee neuvotteluissa "yleisen linjan" mukaista ratkaisua.
– Emme ole hakemassa tässä säästöpakettia vaan yleisen työmarkkinalinjan mukaista ratkaisua.
Ammattiliiton mukaan työnantaja aloitti työtaistelut
Osapuolten välinen työehtosopimus päättyi 30. syyskuuta, ja valtakunnansovittelijan sovittelumenettely asiassa aloitettiin marraskuun alussa.
Liikennelentäjäliiton mukaan työriita vietiin sovitteluun, koska Palta ryhtyi työtaisteluun ilmoittamalla työsulun liiton jäsenistöä kohtaan 1. marraskuuta.
Ammattiliitto ei ole kertonut tiedotteissaan työsulun tarkempia yksityiskohtia. Valtakunnansovittelija kuitenkin kertoi viestipalvelu X:ssä marraskuun lopulla, että ainakin yksi Paltan ilmoittama työsulku olisi koskenut koulutuspäivää 27. marraskuuta.
Liikennelentäjäliitto oli jo tätä ennen 20. marraskuuta kertonut vastaavansa työnantajapuolen ilmoittamiin työsulkuihin vuorokauden mittaisilla osittaisilla työnseisauksilla joulukuussa.
Nämä lakot ovat siis mahdollisesti toteutumassa 9. ja 13. joulukuuta.
Liiton arvion mukaan työnseisauksilla saattaa olla vaikutusta Finnairin lentoliikenteeseen. Liitto edustaa noin tuhatta Finnairin liikennelentäjää.
Pari päivää myöhemmin Finnair kertoi peruvansa ilmoitetuilta lakkopäiviltä yhteensä liki 300 lentoa. Yhtiö arvioi, että lakot vaikuttavat noin 33 000 asiakkaaseen.
Lue myös:
AKT irtisanoi Finnairin kanssa tekemänsä säästösopimuksen
Finnair ei ole päättämässä luottamusmiesten työsuhteita
IAU:n työnseisaus perui lähes 20 lentoa
Juttua päivitetty Paltan kommenteilla 7.12.2024 kello 17.47.