Talousraamattu Forbesin verkkosivuilla eilen sunnuntaina julkaistussa kirjoituksessa nostetaan esille, miten Teslan tuoreet positiiviset uutiset ovat yllättäneet alan asiantuntijatkin.
Pääkuvan video: Elon Musk esitteli Tesla Semin
Sähköautovalmistaja Teslan kriitikot eivät ole informaatioteknologian professorin Enrique Dansin mukaan jättäneet viime vuosina yhtäkään kiveä heittämättä julistaessaan näkemyksiään yhtiön strategiasta tai tulevaisuudesta:
Tesla myy autojaan tappiolla. Tesla ei koskaan pysty tuottamaan autoja tarpeeksi nopeasti. Teslan toimitusjohtaja on sekopää ja tulee tuhoamaan yhtiön. Keräilijöiden kannattaa hankkia omat Teslansa nopeasti ennen kuin firma menee konkurssiin.
Näistäkin väitteistä huolimatta, tämän vuoden kolmannella neljänneksellä, Tesla käänsi toimintansa voitolliseksi. Samalla sen osakkeen arvo nousi ja Nasdaqissa nähtiin paras päivä kuukausiin. Tesla myös ylsi omiin tuotanto- ja toimitustavoitteisiinsa.
– Tesla ei ole enää autoteollisuuden kummajainen. Monet ovat nauraneet sen tuotantovaikeuksille ja aliarvioineet sitä, miten merkittävä saavutus on valmistaa 80 000 autoa vuosineljänneksessä, kun on aloittanut nollasta, Dans kirjoittaa.
Ei kyse autojen myymisestä, vaan maailman muuttamisesta
Tesla myy Yhdysvalloissa tällä hetkellä enemmän autoja kuin Porsche, Mercedes-Benz tai BMW, ja on suosituin henkilöautomerkki kotimaansa markkinoilla. Lisäksi jokainen myyty Model 3 tuottaa Teslalle 20 prosenttia voittoa, mikä on enemmän kuin kyseisessä segmentissä keskimäärin.
– Käytännössä kaikki ovat olleet väärässä Teslan taloustilanteesta ja tulevaisuudesta, ja monet analyytikot raapivatkin nyt päätään yrittäessään ymmärtää, mitä tapahtuu.
Dansin mukaan useimmat analyytikot eivät ole osanneet ottaa huomioon Teslan kannattajakuntaa, joka on muun muassa tarjoutunut auttamaan autojen toimituksissa niiden uusille omistajille.
– Elon Musk [Teslan toimitusjohtaja] ymmärtää, että ihmiset haluavat olla mukana projektissa, jossa ei ole kyse autojen myymisestä, vaan maailman muuttamisesta.
Kiina kutsuu, mutta vasta sitten, kun aika on oikea
Jotta Teslan liiketoimintamallia voi ymmärtää, tulee Dansin mukaan ymmärtää myös se, että yhtiön vaikeudet eivät ole siellä, missä niiden kuvitellaan olevan.
– Tesla on monien muiden yhtiöiden tapaan todistanut, että haasteista on mahdollista selvitä. Se on osoittanut, että on mahdollista suunnitella pitkän aikavälin strategioita ja toteuttaa niitä onnistuneesti, vaikka samaan aikaan joutuu kuuntelemaan perusteetonta potaskaa ihmisiltä, jotka eivät ymmärrä, mitä yhtiö on tekemässä
Teslan virhearvioina on pidetty muun muassa tuotannon säilyttämistä Yhdysvalloissa sen sijaan, että sitä siirrettäisiin halvemman työvoiman maihin, kuten Kiinaan. Tuotantokustannusten on uskottu olevan niin suuret, että ne tulevat ajamaan yhtiön konkurssiin.
– Teslan tuotantolinja kuitenkin säästää yhä enemmän ja enemmän rahaa valmistusmäärien kasvaessa. Ensi vuonna, riippuen autojen maailmanlaajuisesta kysynnästä, se saattaa avata tuotantolinjan Kiinaan. Ei aiemmin.
Ei pelkkä autovalmistaja
Dansin mukaan "parasta" koko asiassa on se, että Tesla ei ole samanlainen autoja tuottava ja myyvä yhtiö kuin perinteiset valmistajat.
Kun akkujen hinnat jatkavat laskuaan, asennetaan niitä enemmän ja enemmän myös kotitalouksien tarpeisiin. Dansin mukaan tämä puolestaan lisää myös aurinkoenergiajärjestelmien kysyntää. Ja kuten tiedetään, Teslalla on kädet vahvasti savessa niin akkuteknologian kuin aurinkoenergiankin puolella.
– Nyt onkin ilmeistä, että Teslan "yhdessä yössä" tapahtuneen menestyksen takana onkin vuosien edestä kovaa työtä, Dans sanoo.