Tunnettu Tesla-kriitikko on yllättänyt viimeisimmillä kommenteillaan.
Useita yhdysvaltalaisia autojättejä urallaan johtanut Bob Lutz on viime vuosina päätynyt otsikoihin lähinnä sähköautovalmistaja Teslaa ja sen toimitusjohtaja Elon Muskia kritisoivista kommenteista.
Lutz on muun muassa haukkunut Teslan sähköautoja rumiksi ja väittänyt yhtiön olevan kuoleman partaalla. Hän on myös julkisesti toivonut Muskin jättävän toimitusjohtajan tehtävät, mutta ääni kellossa on alkanut sittemmin muuttua.
Lue myös: Berliinin ainoa Tesla-taksi joutuu lopettamaan: "Sähköautossa ei ole enää järkeä"
Kyttyräselkäinen Model Y
Lokakuussa Lutz lyttäsi tulevan Model Y -katumaasturin "kuolettavan rumaksi" autoksi.
– En tiedä, kuka haluaisi ostaa sellaisen. Se on jälleen yksi sellainen kyttyräselkäinen tekele, kuten Model X. Se ei ole varsinaisesti katumaasturi, mutta ei myöskään sedan, Lutz pommitti.
Hän painotti myös sitä, ettei Teslaa erota muista valmistajista kuin "nokkela markkinointi" – siis siitäkin huolimatta, ettei Tesla käytä lainkaan rahaa mainoksiin.
Saksalaiset tappamassa Teslan?
Vuonna 2018 Lutz vakuutti Teslan olevan "matkalla hautaan", koska hän uskoi perinteisten autovalmistajien – erityisesti saksalaisten – murskaavan Teslan omilla sähköautoillaan.
– Teslalla ei ole teknologiaan, ohjelmistoihin tai akkuihin liittyvää etua. Ei niin minkäänlaista.
Totuus on kuitenkin ollut varsin erilainen.
InsideEVs-sähköautosivuston myyntiseurannan mukaan Jaguar sai USA:ssa tammi–syyskuussa 2019 kaupaksi 2 418 I-Pacea. Audin e-troneja myytiin samassa ajassa 4 623 kappaletta.
Pelkästään Teslan uusinta markkinoilla olevaa mallia, Model 3:a, myytiin rapakon takana tammi–syyskuussa yli 100 000 kappaletta.
Eurooppalaiset sähköautot eivät pysyneet Teslan vanhempienkaan mallien, Model X:n ja S:n, tahdissa, joita myytiin 13 000 ja 10 000 kappaletta.
Mersu lykkäsi sähköautonsa Amerikan-lanseerausta
Mercedes-Benzin oli määrä käynnistää EQC-sähköautonsa myynti Yhdysvalloissa tämän vuoden alussa. Nyt auton lanseerausta on kuitenkin lykätty vuoteen 2021.
Vaikka Mersun emoyhtiö Daimler kuvailikin päätöstä "strategiseksi valinnaksi", joka antaa valmistajalle mahdollisuuden tukea "auton kasvavaa kysyntää Euroopassa", oli uutistoimisto Bloomberg eri linjoilla.
Bloombergin mukaan taustalla olisi kuitenkin myös juuri se tosiasia, että EQC:n eurooppalaiset kilpailijat, Teslan-tappajiksi tituleeratut Audi e-tron ja Jaguar I-Pace, eivät ole olleet Yhdysvalloissa myyntimenestyksiä.
Lutzilta yllättävän positiivisia kommentteja
Kun otetaan huomioon Lutzin aiemmat Tesla-kommentit, tuntuvat hänen viimeisimmät lausuntonsa suorastaan uskomattomilta.
Lutz kehui CNBC:n haastattelussa muun muassa Model 3:n "äärimmäisen hyviä" myyntilukuja sekä Muskin orkestroimaa kulunkarsimisprojektia, joka johti irtisanomisiin sekä kaikkien yhtiön kulujen tarkkaan syynäämiseen.
– Ilmassa on vähemmän puhetta ja vähemmän mahtailua siitä, mitä hän [Musk] aikoo saavuttaa missäkin ajassa, ja sen sijaan enemmän keskittymistä tuotteisiin sekä kulujen hallitsemiseen, Lutz sanoi.
– Teslaa johdetaan viimeinkin kuin normaalia yritystä.
Katso Lutzin kommentit CNBC:n YouTube-videolta alta.
Lue myös: Kerätkää leukanne lattialta: Teslan Cybertruck-rosterihirviö ei ole tästä maailmasta