Formulafakta: Miksi nykyisissä F1-moottoreissa on kahdeksan vaihdetta?

Ferrari, SF15-T, 2015, pakoputki, vaihdelaatikko
Ferrarin SF15-T-auton pakoputki ja vaihdelaatikko.F1.com
Julkaistu 11.08.2015 10:48

MTV SPORT

Miksi nykyisissä V6-turbomoottoreissa on kahdeksan vaihdetta, kun vuoden 2013 V8-moottoreissa oli seitsemän vaihdetta? Miksi nykyisissä on yksi vaihde lisää?

MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:

– Tämä johtuu ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että nykyään vaihdelaatikon välityksiä ei saa muuttaa. Ennen aikaan vaihdelaatikkoa auottiin joka välissä, ja heitettiin sinne uusia välityksiä sitä mukaa kuin huvitti. Nykyään sitä ei saa avata, joten näillä kahdeksalla vaihteella tavallaan päästään siitä ongelmasta yli.

Lähetä kysymys

Tuoreimmat aiheesta

Formulafakta