Gigafactory jäi Salolta saamatta, mutta mitäpä pienistä: Sähköautojen akkujen tuotanto käynnistyi vanhassa Nokian-tehtaassa

3:14img
Näin Mersuja maalataan Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa.
Julkaistu 29.11.2019 20:29

Ville Järveläinen

Valmet Automotive on käynnistänyt autoteollisuuden käyttöön tarkoitettujen akkujen tuotannon Salossa. Teslan Gigafactory-akkutehdas sen sijaan rakennetaan Berliiniin.

Salon akkutehdasprojekti on edennyt erittäin nopeasti, sillä matkapuhelinvalmistukseen käytettyjen tilojen muutostyö akkujen kokoonpanon tarpeisiin alkoi toukokuussa 2019.

Mittavissa muutostöissä on muun muassa vahvistettu tuotantotilan lattiaa, rakennettu logistiikalle uudet tilat ja rakennettu tuotantolinjat akkuvalmistusta varten.

Reilu viikko sitten Salossa valmistuneet ensimmäiset akut ovat ensimmäisiä asiakastoimitukseen meneviä akkupaketteja.

Valmet Automotiven mukaan sen akkutehtaan käyttöastetta tullaan nostamaan nopeasti, ja tuotantomäärät kasvavat, kunnes ensi vuoden alussa päästään suunniteltuun tuotantotasoon.

– Salon akkutehdasprojekti on erinomainen esimerkki Valmet Automotiven kyvystä vastata asiakastarpeisiin nopeasti ja laadukkaasti. Se on myös osoitus vahvasta sitoutumisestamme strategiaan, jonka keskiössä on tulevaisuuden sähköinen liikenne, kertoo Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald.

Valmet Automotiven akkutehdas jatkaa myös rekrytointejaan. Tehtaan arvioidaan työllistävän ensi vuonna yli 300 henkilöä.

Lähde: Valmet Automotive

Lue myös: Kekkonen kuittasi ensimmäisen vuonna 1969 – näitä autoja Uudessakaupungissa on valmistettu

Tuoreimmat aiheesta

Autot