Monacon puhdasverinen katurata on käytössä ainoastaan GP-viikonloppuna.
Ensimmäistä kertaa Monte Carlon radalla ajettiin vuonna 1929. Rata on vuosien aikana säilynyt jokseenkin alkuperäisessä muodossaan, vaikkakin pieniä parannuksia on tehty noin kymmeneen otteeseen.
Täksi vuodeksi radan pomppuisuutta on vähennetty tunneliosuuden jälkeen sataman shikaanin tultaessa ja kyseisen shikaanin turva-aitaa, johon Sergio Perez törmäsi vuosi sitten, on siirretty 15 metriä taaksepäin.
Monacon sanotaan erottelevan jyvät akanoista, sillä vaativa katurata ei anna pieniäkään virheitä anteeksi. Mercedes-kuljettaja Nico Rosberg, joka on yksi tämän kauden viidestä voittajasta, ainakin uskoo siihen, että Monacossa saatetaan nähdä tämän kauden kuudes eri voittaja.
- Tähän mennessä on ollut viisi eri voittajaa viidessä kisassa - ja Monacossa ainakin kymmenellä kuljettajalla on mahdollisuus voittaa, Rosberg arvelee.
Maamme-laulu on soinut Monacossa kilpailun jälkeen kolme kertaa. Keke Rosbergin riskinotto palkittiin vuonna 1983 suomalaiskuljettajan lähdettyä kostealle radalle kuivan kelin renkailla. Mika Häkkinen puolestaan kaasutteli paalulta voittoon mestaruusvuotenaan 1998. Häkkinen kuvaili voittoa uransa hienoimmaksi, ja Monacon GP onkin varmasti juuri se kilpailu, jonka voitosta suurin osa F1-kuljettajista unelmoi. Kimi Räikkönen oli puolestaan täysin ylivoimainen Monacon kaduilla 2005.
Vesisade tuonee oman lisävärinsä kilpailuun, sillä ennusteet povaavat Monte Carloon sadeta ainakin lauantaiksi.
Lue GP-ennakko kokonaisuudessaan