Häiritsevä trendi: ihmiset ostavat kertakäyttövaatteita somea varten – miehet etunenässä

Iso-Britanniassa on huolestuttu nettivaatekauppojen ilmaista palauttamista hyödyntävästä trendistä. Erityisesti keski-ikäiset näyttävät ostavan vaatteen vain yhden kuvan siitä julkaistakseen. Aiheesta kertovat muun muassa Independent sekä Retail Times.         

Videolla keskustellaan siitä, millainen muoti myy. 

Barclaycardin yliopiston tutkijat havaitsivat brittiläisten tilisiirtoja tutkiessaan, että Instagram-tunniste #ootd (eng. outfit of the day, suom. päivän asu) on otettu varsin kirjaimellisesti. Tunnisteella #ootd on jaettu Instagramissa liki 200 000 000 julkaisua.

Jopa yksi kymmenestä britistä oli ostanut netistä vaatteita pitääkseen vain niitä kerran. Tuo yksi ja ainut kerta oli poseeraus kameran edessä. Hyvän kuvan saatuaan asu palautetaan ja kuva julkaistaan sosiaalisessa mediassa.

Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Miehet yllättivät tutkimuksessa 

Mielenkiintoisena voi pitää, että miehet olivat naisia taipuvaisempia ostamiensa vaatteiden palauttamiseen. Tutkijat luonnehtivat miehiä ”sosiaalisesti itsetietoisemmiksi”. Miehistä 12 prosenttia oli ostanut vaatteita tai asusteita kertakäyttömielessä.

Miehet myös kokivat tutkimuksessa naisia enemmän häpeää, jos he pitivät samoja vaatteita kahtena päivänä peräkkäin. Joka kymmenes mies kertoi nolostuvansa, jos joku näkisi heidän käyttävän samaa asua kahdesti. Naisten kohdalla tunteeseen samaistui 7 prosenttia vastaajista.

Eniten tutkimuksessa vaatteita ja asusteita palauttivat 35–44-vuotiaat miehet ja naiset. Heistä 17 prosenttia paljasti tutkijoille ostavansa vaatteita ainoastaan #ootd-julkaisua varten.


Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Kaupat pulassa palautusten edessä 

Kertakäyttöluonteinen kulutuskulttuuri on ajanut nettikaupat ongelmiin: kuluttajat vaativat vaatteille palautusoikeutta, mikä syö lovea kauppojen talouteen. Palautusoikeuden rajoittaminen puolestaan ajaisi kuluttajat muualle.

Yksi vaihtoehto asian ratkaisemiseksi saattaisi olla, että verkkokaupoissa olisi paremmin asuja esitteleviä kuvia. Näin ihmiset todennäköisesti ostaisivat useammin sopivia vaatteita.

Toinen mahdollisuus olisi esitellä erilaisia tyylejä, joita kullakin vaatekappaleella voi luoda. Tällä puututtaisiin nimenomaan tutkimuksen alleviivaamaan ongelmaan, eli vaatekappaleiden näkemiseen kertakäyttötuotteina.

Lue myös:

    Uusimmat