Häiritsevä trendi yleistyy lasten keskuudessa: "Kuolleilla" vanhemmilla kalastellaan tykkäyksiä

youtube
Shutterstock
Julkaistu 17.03.2017 12:32

MTV LIFESTYLE

Uusi trendi saa lapset turvautumaan suru-uutisiin tykkäyksien toivossa.

Suosittujen tubettajien kommenttiosioissa maailmalla on eräs yhteinen piirre, joka herättää huomion. Lapset ovat alkaneet peukutusten toivossa raportoida kuolleista lemmikeistä, vanhemmista ja sukulaisista. Myös oman sosiaalisen median tilille hankitaan seuraajia samalla tavalla.

Psykologian tohtori Joanne Meredith Salfordin yliopistosta kertoo New Statemanille, että kyseessä on kuolemaan ja suruun liittyvien normien hyväksikäyttäminen.

– Julkaisemalla tällaisia kommentteja kirjoittajat käyttävät hyväksi sitä käsitystä, että läheisen menettänyttä kohdellaan hyvin. Julkaisulla yritetään saavuttaa jotain, mitä muuten ei saisi, Meredith sanoo.


Twitterissä nimimerkki @HarryMyCatDied on uudelleenjulkaissut suositun One Direction -yhtyeen yhdelle jäsenelle osoitettuja tviittejä, joissa kerrotaan jostain surullisesta tapahtumasta siinä toivossa, että oma idoli vastaa viestiin.

Meredith muistuttaa Münchhausenin oireyhtymästä, jossa ihminen teeskentelee sairautta saadakseen huomiota. Samanlaista käyttäytymistä on havaittavissa nettikäyttäjissä iästä riippumatta. Vaikka osa kommenteista olisikin teeskenneltyjä, Meredith muistuttaa, että osa lapsista kirjoittanee totta.

Tohtori Jacqui Taylor toimii sosiaalipsykologian ja netissä tapahtuvan kommunikaation spesialistina ja varoittaa valloillaan olevasta trendistä.

– Huomiota hakevat yhä nuoremmat lapset ja yhä vakavammilla valheilla, Taylor sanoo.

Samalla hän muistuttaa, miten surulliset tarinat saattavat lähteä netissä leviämään kulovalkean tavoin. Jos sepitetty valhe leviää laajalle, voivat seuraukset ja häpeän suuruus lapselle olla suuri.

Edge Hillin yliopiston kybermaailmaan erikoistunut psykologian tohtori Linda Kaye muistuttaa kuitenkin, että kyseessä voi olla vain lasten tapa tuntea sosiaalista yhteenkuuluvuutta.

Vuonna 2015 Kalifornian yliopistossa tehty tutkimus paljasti, että 9-15-vuotiaat sosiaalisen median käyttäjät hamuavat julkisuuteen YouTuben ja muiden samankaltaisten kanavien kautta ja ovat valmiita menemään jopa äärimmäisyyksiin saavuttaakseen tavoitteensa.

Lähde: New Statesman

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

Mitä ihmettä?