Yhdeksättä kauttaan Mercedeksen F1-tallia luotsaava Toto Wolff on joutunut tällä kaudella uudenlaisen tilanteen eteen, kun vuosikaudet likimain voitosta voittoon ajaneesta tallista onkin yhtäkkiä tullut takaa-ajaja.
LUE MYÖS: Charles Leclercille avautui Australiassa täysin uusi maailma – Ferrari-tähti lausui muiden kannalta pelottavaa tekstiä
LUE MYÖS: Ajaako Mercedeksen romahdus Lewis Hamiltonin lopettamisen partaalle? Toto Wolff kuuli spekulaatioista ja jyrähti
Mercedes on voittanut Wolffin vuonna 2014 alkaneella valtakaudella kaikki kahdeksan valmistajien MM-titteliä. Kuljettajien puolella ainoa lipsahdus sattui viime kaudella, kun Max Verstappen nousi ex-kilpailunjohtaja Michael Masin suosiollisella avustuksella mestariksi ohi Lewis Hamiltonin.
Tänä vuonna Wolffin joukot joutuvat taikomaan melkoisen ihmeen, mikäli mielivät jatkamaan mestaruusputkeaan sekä haastamaan Ferraria ja Red Bullia. Alkukauden ongelmista huolimatta Mercedes on kolmen osakilpailun jälkeen yllättävän hyvissä asetelmissa niin kuljettajien kuin valmistajien puolella. George Russell on kuljettajien MM-sarjassa Charles Leclercin jälkeen toisena, valmistajissa Mercedeksen edellä on vain Ferrari.
Mutta jos tarkastelu ulotetaan myös pistesarakkeeseen, tilanne on Mercedes-leirille Wolffin aikakaudella täysin uusi.
Russellin ero Leclerciin on 34 pistettä, ja – hämmästyttävää kyllä – viimeisten kahdeksan vuoden ja kaikkiaan 163 F1-osakilpailun aikana Mercedes-kuljettaja ei ole ollut kertaakaan näin kaukana MM-sarjan kärjestä.
Valmistajissa Mercedeksen ero Ferrariin on 39 pistettä, joka on vastaavalla ajanjaksolla kolmanneksi suurin lukema. Viime kaudella Mercedes oli Itävallan GP:n jälkeen 44 pisteen päässä Red Bullista. Viikkoa ennen sitä ajetun Steiermarkin GP:n jälkeen ero oli 40 pistettä, aivan kuten kaksi viikkoa sitten ajetun Saudi-Arabian GP:n jälkeenkin.
Viimeisten kahdeksan vuoden aikana on nähty vain kerran – laskutavasta riippuen kaksi – ennen tätä sellainen tilanne, että joku muu kuin Mercedes johtaa vähintään kolmen peräkkäisen GP-viikonlopun ajan sekä kuljettajien että valmistajien MM-sarjaa. Tämä tapahtui viime vuonna, kun Verstappen ja Red Bull miehittivät ykköspaikkoja kuusi GP-viikonloppua putkeen toukokuisesta Monacon GP:stä aina heinäkuiseen Britannian GP:hen saakka.
Leclercillä ja Ferrarilla on hyvät edellytykset panna tänä vuonna vieläkin paremmaksi. Wolff kuitenkin vakuuttaa, ettei Mercedes luovuta.
– Lähdemme Melbournesta paremmassa tilanteessa kuin tulimme tänne. Olemme saaneet lisää oppia ja dataa analysoitavaksi, MM-pisteitäkin. Meillä ei selvästikään ole vielä riittävästi vauhtia haastaaksemme Ferraria ja Red Bullia, mutta tiedämme, mistä meidän täytyy etsiä suorituskykyä. Se, minkä vuoksi olen erittäin optimistinen tulevaisuutta ajatellen, on meidän oma ajattelutapamme ja vahvuutemme, Wolff sanoi Racingnews365-sivuston mukaan.
– Kaikki Isossa-Britanniassa, Stuttgartissa ja kisatiimissä antavat yhdessä toistensa kanssa kaikkensa, jotta saamme kurottua umpeen eron suorituskyvyssä. Olemme päättäväisiä ja erittäin nälkäisiä.
Mercedeksen suurin piste-ero MM-sarjan kärkeen:
kausi: | kuljettajien MM-sarja: | valmistajien MM-sarja: |
2022 | 34 (Australian GP) | 40 (Saudi-Arabian GP) |
2021 | 32 (Itävallan GP) | 44 (Itävallan GP) |
2020 | 0 | 0 |
2019 | 0 | 0 |
2018 | 17 (Bahrainin GP) | 20 (Britannian GP) |
2017 | 25 (Monacon GP) | 17 (Monacon GP) |
2016 | 0 | 0 |
2015 | 0 | 0 |
2014 | 0 | 0 |