Euroopan komissio toteaa Suomen valtiolle lähettämässään huomautuksessa, että kevytautot alle 18-vuotiaille sallivassa lakiesityksessä on useita kohtia, jotka ovat ristiriidassa EU-lainsäädännön kanssa.
Pääkuvan video: Törkeät ohitukset ja keskisormet ovat mopoautoilijan arkea
Komissio toteaa huomautuksessaan ymmärtävänsä valtion tavoitteen edesauttaa nuorten liikkuvuutta maaseudulla ja syrjäisillä alueilla. Komission mukaan Suomen tulee kuitenkin harkita asianmukaisempia toimenpiteitä tavoitteen saavuttamiseksi. Komissio korostaa, että toimenpiteiden tulee olla täysin EU:n sääntöjen mukaisia.
Komissio kyseenalaistaa huomautuksessaan Suomen ajatuksen kevytautojen kuulumisesta traktoriluokkaan. Komission mukaan traktoriluokkaan kuuluvien ajoneuvojen toissijainen tarkoitus on ihmisten kuljettaminen, kun taas hallituksen esityksessä mainitut ajoneuvot ovat ensisijaisesti henkilöiden kuljettamiseen.
Jotta kevytautojen sijoittaminen traktoriluokkaan olisi mahdollista, traktoriluokkaan kuuluvien ajoneuvojen painon on oltava yli 600 kilogrammaa, mutta tämä maininta puuttuu nykyisestä lakiluonnoksesta.
Uusi ajoneuvoluokka vääristää markkinoita, aiheuttaa epätasa-arvoa
Komissio on huolissaan myös ajokorttiluokkien sekoittamisesta. Komission mukaan kevyiden nelipyörien ajamiseen oikeuttavalla AM-luokan ajokortilla ei voi ajaa kevytautoja. Se muistuttaa, että kansallisen ajokorttiluokan luominen ei ole EU:n lainsäädännön mukaista. Komission mukaan Suomi myöntää esityksessään, että se luo uuden ajoneuvoluokan, joka vääristää markkinoita ja asettaa eurooppalaiset toimijat epätasa-arvoiseen asemaan suomalaisilla markkinoilla.
– Komission huomautuksen sisältö on raskauttava ja paljastaa useita ristiriitoja EU-lainsäädännön kanssa – aina ajokorttiluokkien sekoittamisesta markkinoiden vääristämiseen sekä kasvaneisiin päästöihin. Peräämme hallitukselta vastuuta toimia tavalla, joka on avoin ja linjassa myös EU-lainsäädännön kanssa. Mikäli hankkeen kautta halutaan aidosti parantaa nuorten liikenneturvallisuutta, vaatii hankkeen hätäinen valmistelu tuekseen lisäselvityksiä ja komission argumenttien huomioimista ennen eteenpäin viemistä, toteaa Teknisen Kaupan Liiton asiamies Hannu Kyyhkynen.
Autoa käytettäisiin tavalla, johon sitä ei ole suunniteltu
Ajoneuvo- ja ajokorttiluokkien sekoittumisen sekä markkinoiden vääristämisen lisäksi komissio kiinnittää huomiota siihen, että kevytautoihin asennettava nopeusrajoitin rajoittaisi ajoneuvon nopeuteen, jolla sitä ei ole suunniteltu ajettavaksi jatkuvasti.
Kevytautoksi rekisteröity ajoneuvo voidaan muuttaa takaisin henkilöautoksi. Tämä voi komission mukaan aiheuttaa riskin pakokaasujärjestelmien tekniselle toimivuudelle, mikä voi kasvattaa päästöjä.
Lähde: Teknisen Kaupan Liitto