Samaan aikaan, kun EU tylyttää Suomeen tulevia kevytautoja, on perinteisten mopoautojen myynti pysähtynyt kuin seinään. Traficomin tilastot kertovat, että uusia mopoautoja on ensirekisteröity Suomessa tänä vuonna vain 11 kappaletta.
Euroopan unioni tyrmää Suomen suunnittelemat kevytautot. Komissio on huolissaan kevytautojen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen, ilmenee julkisuuteen lipsahtaneesta komission kirjeestä ulkoministeri Pekka Haavistolle (vihr.).
Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joiden nopeus on rajoitettu korkeintaan 60 kilometriin tunnissa. Ne olisi suunnattu 15–17-vuotiaille nuorille, joilla ei ole vielä henkilöauton ajokorttia. Niiden on ajateltu korvaavan rakenteeltaan heppoiset mopoautot, joiden enimmäisnopeus on 45 kilometriä tunnissa.
Kevytautot luokiteltaisiin samaan ajoneuvoluokkaan kuin traktorit. EU:n mukaan kevytautot eivät täytä traktorikortin vaatimuksia, koska ne on tarkoitettu ensisijaisesti matkustajien kuljettamiseen. Toisaalta ne eivät myöskään vastaa mopoautoja koskevia vaatimuksia.
"Voivat merkittävästi heikentää tieturvallisuutta"
Komissio on huolissaan siitä, että kevytautoja ajavat 15-vuotiaat nuoret voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille, kuten pienille lapsille, jalankulkijoille, pyöräilijöille ja eläimille.
– Kevytautojen massa on huomattava, jopa puolitoista tonnia. Niissä on tehokas moottori, niissä voi olla viisi matkustajaa, kuljettaja mukaan luettuna, ja niillä saisi jopa vetää peräkärryä. Kaikki nämä seikat yhdessä voivat merkittävästi heikentää tieturvallisuutta, vaikka kevytautojen nopeus rajoitetaan 60 kilometriin tunnissa, komissio varoittaa huomautuksessaan.
Komission mukaan lisähuolta aiheuttaa se, että kevytautojen nopeuden rajoittaminen toteutetaan luvattomalle käsittelylle alttiilla elektronisella laitteella eikä merkittävillä mekaanisilla muunnoksilla, joita on vaikeaa poistaa.
Komission kirje on varustettu merkinnällä "limited" eli rajoitettu, eikä sitä olisi saanut julkaista suurelle yleisölle. Kirjeen julkaiseminen on asiaa koskevan direktiivin mukaan turvallisuusrikkomus, joka voi johtaa kurinpito- tai oikeustoimeen.
Mopoautojen myynti pysähtyi kuin seinään
Traficomin tilastoista selviää, että uusia L6e-ajoneuvoluokan kevyitä nelipyöriä että tuttavallisemmin mopoautoja on rekisteröity tänä vuonna vaatimattomat 11 kappaletta.
Pudotus on ollut raju, sillä vielä 2010 ja 2011 niitä rekisteröitiin yli 1 100 kappaleen vuositahtia. Vuonna 2017 kilpien väliin pantiin vielä 700 mopoautoa, mutta viime vuonna enää reilut parisataa. Hallituksen kevytautosuunnitelmat ovatkin heijastuneet suoraan mopoautojen myynteihin.
– Se tappoi mopoautomarkkinat. Kun kevytautosuunnitelmat lanseerattiin julkisuuteen, mopoautojen myynti hyytyi. Monet myös myyvät nyt paniikissa omia mopoautojaan pois muun muassa netissä, mopoautoja maahantuovan Elfving Oy:n myyntijohtaja Tomi Kinnunen manasi Uutissuomalaiselle.
Komission kirjeestä kertoi Suomessa ensimmäisenä Aamulehti – mopoautojen ensirekisteröintien romahtamisesta puolestaan Uutissuomalainen.
STT