Hämärä mökkiarvonta on tehnyt paluun Facebookiin. Suomalaiset ovat osallistuneet arvontaan jälleen sankoin joukoin.
MTV Uutiset kertoi hämärästä Facebookissa kiertävästä mökkiarvonnasta tällä viikolla.
Toimittajan ryhtyessä tutkimaan tarkemmin hämärältä vaikuttavaa arvontaa, monet kysymykset jäivät auki ja lopulta tuhansia suomalaisia villinnyt arvonta poistettiin Facebookista.
Nyt samaiselle Pieneksi-Facebook-sivulle on tehty kuitenkin uusi arvontajulkaisu. Julkaisu on vastaavanlainen edellisen kanssa, mutta vain houkuttelevat mökkikuvat on vaihdettu. Lisäksi saatetekstiä on hieman muokattu:
"Yhteistyössä sponsoreidemme kanssa, annamma lahjaksi pienen mökin!"
Hämärän arvonnan toimintaperiaate on myös sama. Julkaisun ohjeiden mukaan toimivalle Facebookin viestilaatikkoon napsahtaa pian viesti:
”Hei! Olet viimeisessä vaiheessa arvonnassa voittaaksesi pienen mökin.
Muista osallistua täällä: (linkki poistettu)
Parhain terveisin
Aino”
Linkkiä klikkaamalla käyttäjää yritetään saada antamaan laajat tiedot sekä hyväksymään telemarkkinointilupa.
Lue aiempi juttu hämärästä arvonnasta: Osallistuitko sinäkin tähän unelmien mökkiarvontaan Facebookissa? MTV Uutiset penkoi taustoja
Suomalaisyritysten kytkökset vähentyneet
MTV Uutiset kertoi aiemmin, että suomalaisilla yrityksillä oli kytköksiä saksalaisfirmaan, joka esittäytyy kilpailun järjestäjäksi. Voittojavoittoja-sivustolta on kuitenkin nyt poistettu osa yrityksistä, joita aiemmin mainittiin yhteistyökumppaneiksi.
Esimerkiksi Elisaa, Fortumia, Aller Mediaa ja Kotimaan Energiaa ei enää mainita yhteistyökumppaneina.
Suomalaisista yrityksistä yhteistyökumppaneina mainitaan vielä ainakin Vattenfall, Suomen Terveystukku, Fyrkövern ja Suomen Terveysravinto.
Näin asiantuntija vastaa
Facebookissa kiertävä arvonta on vähintäänkin arveluttavaa markkinointia, ellei jopa käyttäjien harhaan johtamista, arvioi johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku Digi- ja väestövirastosta aiemmin MTV Uutisille saman sivuston julkaisemasta vastaavasta arvonnasta.
Rouskun mukaan huijaussivustojen ja kuvitteellisten kilpailuiden tarkoitukset voivat olla hyvin moninaiset.
– Yksinkertaisimmillaan tällä kerätään vain nimiä, osoite-, puhelin- ja sähköpostitietoja myytäväksi tai muita kampanjoita varten, mutta tätä kautta voidaan pyrkiä käynnistämään myös muunlaisia hyökkäyksiä henkilöä tai hänen työnantajaansa vastaan. Hyökkäys saattaa pahimmillaan johtaa identiteettivarkauteen, henkilökohtaisten tai työnantajan tietojen menestykseen tai taloudellisiin menetyksiin, Rousku kertoi MTV:lle.
Lue myös: Tähän härskiin viestihuijaukseen kuka tahansa voi langeta – "Ammutaan haulikolla ja hyvällä tuurilla osutaan kärpäseen"
Arvonta villitsee jälleen
Keskiviikkoiltapäivänä julkaistu arvonta on villinnyt jälleen lukuisia suomalaisia.
Arvontaan osallistuakseen ihmisiä kehotetaan kommentoimaan julkaisua sekä jakamaan sitä. Torstaiaamuun mennessä kommentteja oli lähes 500 sekä jakoja yli 300.
Lisäksi Pieneksi-sivusto on kerännyt lähes 70 000 seuraajaa.
Pieneksi-sivuston nimellä ei löydy yhtään talo- tai mökkivalmistajaa Suomesta.
Toimi näin
Saksaan rekisteröity toleadoo GmbH -niminen yritys ei ole vieläkään vastannut MTV Uutisten haastattelupyyntöön, vaikka haastattelupyyntö lähetettiin viime viikolla.
Arvontakokonaisuus vaikuttaa hämärältä. Jos kuluttaja on osallistunut kilpailuun ja hänelle herää huoli tietosuojasta ja tietoturvasta, hänen kannattaa esimerkiksi pyytää arvonnan tai muun kyselyn toteuttajalta tietoa siitä, mitä tietoja hänestä palveluun on tallennettu, josta pitäisi myös selvitä, minne tietoja on mahdollisesti luovutettu.
Lisäksi kuluttaja voi pyytää tietonsa poistettavaksi.