Paalupaikan Itävallan F1-kisaan hankkinut Lewis Hamilton odottaa Ferrarille vahvaa etua aika-ajojen rengastaktikoinnista.
Ferrari teki ennen sateen alkua toisen aika-ajo-osion parhaan aikansa superpehmeillä renkailla, joten talli pääsee starttaamaan sääntöjen mukaan myös kisaan niillä.
Mercedes ei ehtinyt tehdä kyseisillä kumeilla kunnon aikaa, joten sillä on startissa alla astetta pehmeämmät eli ultrapehmeät renkaat, jotka ovat kuluneet Itävallan radalla nopeasti loppuun viikonlopun aikana.
MAINOS
Itävallan GP MTV Totalilla
Sunnuntai: Itävallan GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
– Toivon, että minulla on lähdössä etua pehmeämmistä renkaista. Harjoituksissa minun (ultrapehmeät) renkaani kestivät neljä kierrosta. Nico sanoo, että viisi, Hamilton kommentoi Motorsport.comin mukaan.
Kaiken lisäksi starttiin valikoituneilla renkailla on ajettu jo kolme kierrosta aika-ajoissa.
Hamiltonin tallikaveri Nico Rosberg putoaa vaihdelaatikon uusimisesta tulleen lähtöruuturangaistuksen myötä kakkospaikalta seitsemänteen lähtöruutuun. Ferrareista Sebastian Vettel saa saman rangaistuksen, mutta Kimi Räikkönen kärkkyy kärkipaikkaa nelosruudussa.
– Kovempi rengas kestää luonnollisesti pitempään, joten heidän valintansa ei näytä kovin huonolta. Ultrapehmeät eivät ole hyviä kisaan ja niistä on hankala saada paljon kierroksia irti, Hamilton arvioi.
Rosberg kuitenkin uskoo, että sunnuntaina 15 asteeseen putoavat lämpötilat auttavat renkaiden kuluman kanssa.
– Helteellä se oli erittän vaikeaa, mutta ehkä kylmässä säässä se on parempi, Rosberg vihjaa.
Spielbergin radalle on luvattu sunnuntai-iltapäivään sadekuuroja, joten koko skenaario saattaa vielä mennä uusiksi, jos kaikki valitsevat lähtöön sade- tai välikelin renkaat.