Rengaspeli on jälleen mielenkiintoinen shakki tämän päivän Meksikon F1-kisaan.
Eturiviin vallanneet Mercedeksen Lewis Hamilton ja Nico Rosberg lähtevät kisaan pehmeällä rengassarjalla, samoin kuudenneksi ja seitsemänneksi ajanut Ferrari-pari Kimi Räikkönen-Sebastian Vettel. Kärkikymmenikön muut kuljettajat lähtevät superpehmeällä renkaalla. Sijoilta 11-22 lähtevät saavat itse valita renkaansa.
MAINOS
Meksikon GP MTV Totalilla
Sunnuntai: Meksikon GP klo 20.55, ennakkotunnelmat klo 19.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Superpehmeä rengas on osoittautunut Meksikon radalla varsin hankalaksi, ja pehmeän arvostus nähtiin aika-ajossa, kun Mersujen ja Ferrarien lisäksi moni muu yritti selvitä jatkoon pehmeällä renkaalla. Red Bullin Max Verstappen ja Daniel Ricciardo ottivat heti alleen superpehmeät renkaat ja niillä lähdetään hyökkäämään.
– Hävisin viime kisassa pehmeillä renkailla startissa niille, joilla oli superpehmeät. Tämä on hyvä mahdollisuus, koska ensimmäiseen mutkaan on pitkä matka, ja jos saamme vähänkin paremman startin. Lisäksi meillä on vetoapua, kolmosruutuun ajanut Verstappen pohti.
Red Bullin taktiikkavalinta on ymmärrettävä, sillä se tuntuu olevan ainoa talli, joka on saanut superpehmeän renkaan toimimaan. Lisäksi Ricciardo onnistui Austinissa ohittamaan Rosbergin startissa pehmeämmällä valinnalla. Rosberg on kuitenkin varma, että heidän valintansa on oikea.
– Alussa Red Bullilla on ehkä vähän etua, mutta superpehmeä on vaikea kumi kilpailussa. Olen ehdottomasti tyytyväinen meidän strategiaamme, Rosberg totesi MTV Sportille.
Kimi Räikköstä kismitti aika-ajon jälkeen se, että Ferrarin vauhti ei vain tullut syystä tai toisesta eteen. Hänkin kuitenkin seisoi sen takana, että Ferrari hankki lähtöön pehmeät renkaat.
– Huomenna se nähdään, aika laiha lohtu tämän päivän jälkeen. Tuntui jotenkin, että jäi aika paljon nopeutta, mitä ei pystytty käyttämään, Räikkönen harmitteli.
Kokeileeko joku yhtä stoppia?
Aika-ajon haaste oli myös se, että rata oli huomattavasti kuumempi kuin perjantain ja lauantain harjoituksissa. Rengastoimittaja Pirelli katsoi, että se toi superpehmeän renkaan suorituskykyedun takaisin esiin.
Pirelli uskoo, että todennäköisin taktiikka kisaan on kaksi pysähdystä, mutta Mercedeksellä ja Ferrarilla voi olla mahdollisuus rohkeaan tekoon: yhden stopin taktiikkaan.
– Koska radan lämpötila nousi paljon, olosuhteet voivat jatkaa muuttumista ja kääntyä pehmeämpien seosten puolelle kisassa. Viime vuonna lähes kaikki kuljettajat tekivät kaksi pysähdystä lopun turva-auton ansiosta. Sunnuntaina joku voi kokeilla yhtä pysähdystä, etenkin jos lähtee liikkeelle pehmeillä renkailla. Joka tapauksessa vaihtoehtoja on monia, Pirellin urheilujohtaja Paul Hembery pyöritteli.
Pirelli kokee, että keskikova seos on hyvä vaihtoehto kisaan, jos olosuhteet ovat viileät.
Kuljettajien jäljellä olevat rengassetit:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.