Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff on valmis ajattelemaan joko sääntöjen höllentämistä tai Lewis Hamiltonin rankaisemista tämän tottelemattomuudesta tiimin sisäisen mestaruustaistelun ratketessa.
Hamilton hidasti kärkimiehenä tarkoituksellisesti vauhtia, jotta 12 MM-pisteen johtoa pitänyt tallikaveri Nico Rosberg joutuisi takaa lähestyneiden Sebastian Vettelin ja Max Verstappenin uhkaamaksi. Hamilton tarvitsi mestaruuteen Rosbergin putoamisen neljännelle sijalle.
Mercedes ohjeisti Hamiltonia kahteen otteeseen nostamaan vauhtiaan, mutta brittikuski kehotti antaa kaksikon jatkaa kisaamista. Tekninen pomo Paddy Lowe ei uskaltanut kisan jälkeen kommentoida, rikkoiko Hamilton tempulla tiimin sisäisiä sääntöjä. Myöskään Wolff ei osannut tuoreeltaan antaa lopullista tuomiotaan.
– Rakenteiden julkinen horjuttaminen tarkoittaa, että asetat itsesi tiimin edelle. Se on hyvin yksinkertaista. Anarkia ei toimi missään tiimissä tai firmassa, Wolff linjasi The Guardianin mukaan.
– Toinen puoli minusta sanoo, että se oli Lewisin ainoa mahdollisuus voittaa mestaruus etkä välttämättä voi vaatia yhdeltä parhaista, ellei jopa parhaalta kuskilta sitä, että hän sitoutuu asiaan, kun hänen vaistonsa ovat sitä vastaan.
– Tässä on kyse siitä, miten me ratkaisemme asian tulevaisuudessa, koska nykysäännöt on jo määritelty. Antakaa minun nukkua yön yli ja keksiä ratkaisu, Wolff pyysi.
Itävaltalaispomo antoi kuitenkin jotain osviittaa skaalasta, jonka mukaan Hamiltoniin mahdollisesti kohdistuvat toimenpiteet määritellään.
– Meidän täytyy katsoa kokonaistilannetta ja kysyä, mitä se tarkoittaa. Kaikki on mahdollista lähtien siitä, että muutetaan sääntöjä ensi vuodelle, koska tämä ei toimi niissä kriittisissä tilanteissa, ja ehkä me haluamme antaa heille enemmän vapauksia.
– Tai sitten voimme ottaa kovemman linjan, jos koemme, ettei arvojamme ole kunnioitettu. En ole varma, mihin suuntaan sormeni osoittaa, Wolff puntaroi.
Mercedes perusteli käskyjään Hamiltonille sillä, että kisan voittaminen on tiimin ykkösprioriteetti ja britin toimet päästivät Ferrarin ja Red Bullin kohtuuttoman lähelle. Rosberg ei kuitenkaan menettänyt kakkossijaansa, vaan juhli illan päätteeksi uransa ensimmäistä maailmanmestaruutta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.