Hannah lähti siskonsa kanssa viettämään hauskaa päivää huvipuistoon – lopputuloksena tämä riipivä kuva: "Päivä todella oli unohtumaton, aivan vääristä syistä"

Becky napautti tekstissään huvipuistoa sen jälkeen, kun hänen pyörätuolissa istuva Hannah-siskonsa oli saanut ikävää kohtelua.

Becky Cheetham päätti viettää syntymäpäiväänsä huvipuistossa naisystävänsä ja Hannah-siskonsa kanssa. Hannahilla on CP-vamma, jonka vuoksi hän on pyörätuolissa, kertoo Yahoo

Muuutama kuukausi sitten vietetty mukava päivä kuitenkin muuttui Beckyn mukaan ikäväksi, koska pyörätuolissa istuvaa Hannahia kohdeltiin Alton Towers -puistossa huonosti.

"Päivä todella oli unohtumaton, aivan vääristä syistä"

Brittinainen kirjoittikin siskonsa kohtelusta sisarusten omalla Facebook-sivulla; tekstinsä ohessa Becky julkaisi kuvan, jossa turhautunut Hannah itkee.

– Nettisivullanne todetaan, että Alton Towers haluaa "auttaa vieraita, joilla on erityisiä tarpeita, jotta heidän kokemuksensa on upea ja unohtumaton". No, päivä todella oli unohtumaton, aivan vääristä syistä, Becky sanoo.

Becky huomauttaa, että vaikka Hannah on pyörätuolissa, hän ymmärtää kaiken ympärillään tapahtuvan ja myös kommunikoi nonverbaalisesti. Becky ja Hannah ovat aiemminkin käyneet kyseisessä huvipuistossa ilman ongelmia. Hannah on päässyt kaikkiin laitteisiin, joihin on halunnut, ja kokemus on ollut hyvä.

Laitteeseen ei päässytkään, jos istuu pyörätuolissa

Syntymäpäivänä kolmikko saapui huvipuistoon, ja kaikki vaikutti sujuvan hyvin. He menivät laitteeseen, johon Hannah autettiin hissin avulla.

– Kun olimme päässeet hissillä ylös, meidät otti vastaan onneton nainen. Huomasin kyltin, jossa todettiin, että vuoristorataan päästäksesi pitäisi pystyä kävelemään 25 metriä ilman avustajaa. Kun olin huomannut tämän, sanoin kyseiselle naiselle, ettei Hannah voisi kävellä, johon nainen sanoi "joo, hän ei voi tulla ajelulle". Nainen kääntyi sitten työtoverinsa puoleen ja huusi "hän ei voi kävellä!" ja sulki oven, Becky sanoo.

– Ongelmani tässä on, että Hannah on ihminen. Ole hyvä, puhu hänelle suoraan. Älä nolaa häntä huutamalla hänelle epävarmuutta aiheuttavia asioitaan koko laitteen halki ihmisjoukoille. Olimme kohdanneet matkalla useita työntekijöitä, eikä yksikään heistä ollut selittänyt laitteen sääntöjä ennen kuin menimme ylös ja jouduimme kääntymään takaisin.

Tekstinsä ohessa Becky julkaisi kuvan, jossa turhautunut Hannah itkee. Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

"He olivat juuri nähneet minun kantavan Hannahin laitteeseen, joten oli selvää, ettei hän voinut kävellä..."

Kaksikko lähti toiseen laitteeseen, jonka ajelussa tapahtui viivytys. Hannah ja Becky odottivat jonossa, eikä kukaan kysynyt heiltä mitään. Lopuksi Becky kantoi Hannahin laitteeseen.

– Istuimme alas ja työntekijät kiinnittivät meidät. Olimme valmiita matkaan – miten jännittävää! Kunnes työntekijä tuli minun luokseni (ei Hannahin luo) ja kysyi, voiko Hannah kävellä. He kysyivät, voisiko Hannah kävellä pois laitteesta, jos se sattuisi hajoamaan. Selitin rauhallisesti, että he olivat juuri nähneet minun kantavan Hannahin laitteeseen, joten oli selvää, ettei hän voinut kävellä, Becky kuvailee.

Teekupeissa ei saanut ajaa kahta kertaa peräkkäin

Jono kasvoi keskustelun edetessä. Työntekijä ilmoitti, ettei Hannah voisikaan ajella kyseisessä laitteessa terveys- ja turvallisuussyiden vuoksi.

– Aloin itkeä, olin niin vihainen. He olivat nolanneet meidät antamalla meidän nousta laitteeseen, ja poistamalla meidät sitten julkisesti siitä.

Becky kertoo henkilökunnan kohtelun olleen tylyä; heitä ei naisen mukaan vaikuttanut kiinnostavan tilanne. Hannah oli tapahtuneesta vihainen ja surullinen. Kaksikko kiittelee ainoastaan asiakaspalvelun henkilöä, joka viimein neuvoi, mihin laitteisiin Hannah voisi mennä.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Ohjeista rohkaistuneena seurue suuntasi teekuppeihin. Jonoa ei ollut, ja ajelu sujui hyvin. Becky kysyi, voisiko kaksikko ajella toisen kerran heti ensimmäisen kierroksen perään; hänelle kuitenkin sanottiin, että jokaisen ajelun jälkeen laitteesta tulee poistua pariksi minuutiksi.

– Ottaen huomioon, että meiltä vei yli kolme minuutti saada pyörätuoli paikalle ja Hannah pois laitteesta, voitteko selittää, miksemme voineet jäädä laitteeseen toista ajelua varten, kun jonoa ei ollut lainkaan (ja tarkoitan siis ei lainkaan)? Tämä on täydellinen esimerkki tilanteesta, jota olisi voinut mukauttaa, jotta vammaisen ihmisen tarpeet olisi täytetty.

"Koska tilanne oli niin naurettava, päätimme lähteä"

Becky seurueineen suuntasi seuraavaan vuoristorataan, jossa ohjeen mukaan oli pyörätuolisisäänkäynti. Sitä ei kuitenkaan löytynyt, ja lopulta henkilökunnan jäsen ilmoitti, ettei kyseistä sisäänkäyntiä enää ole olemassa.

– Tässä vaiheessa saatoimme vain nauraa sokin vuoksi. Koska tilanne oli niin naurettava, päätimme lähteä, Becky sanoo.

"Pyörätuolin käyttäjät haluavat samat kokemukset kuin kaikki muutkin"

Hannah pääsi 40 punnan lipullaan kahteen laitteeseen. Beckyn mukaan hänen siskonsa rakastaa hurjia vuoristoratoja, mutta huvipuistossa tarjolla oli vain myös pikkulapsille soveltuvia laitteita.

– Pyörätuolin käyttäjät haluavat samat kokemukset kuin kaikki muutkin, Becky huomauttaa.

Kirjeensä lopuksi hän kirjoitti pitkän listan muutoksia, joita huvipuistojen tulisi ottaa käyttöön, ja tarjoutui myös tulemaan Hannahin kanssa kouluttamaan työntekijöitä siitä, miten pyörätuolissa istuvalle ihmiselle puhutaan. Hän huomauttaa, että monissa muissa puistoissa pyörätuolikävijät on jo otettu huomioon.

Puisto otti yhteyttä

Beckyn julkaisu tavoitti pian miljoonia. Nainen kertoi Facebookissa, että Alton Towers -puisto oli ottanut yhteyttä heihin ja myös kutsunut hänet ja Hannahin tapaamiseen, jossa aiheesta keskustellaan.

– Kiitos taas teille kaikille rakkaudestanne ja tuestanne. Yhdessä voimme muuttaa maailman paremmaksi paikaksi vammaisille, Becky kiittelee.

Lue myös:

    Uusimmat