Brittiläinen startup-yritys esitteli uudenlaisen vetyauton prototyypin. Yritys haastaa kunnianhimoisilla tavoitteillaan suuremmat autonvalmistajat.
Walesissa päämajaansa pitävä Riversimple haastaa autonvalmistajat kaksipaikkaisella Rasa-vetyautolla. Auto on suunniteltu ja valmistettu alustasta alkaen muista poikkeavalla tavalla.
Riversimplen perustaja Hugo Spowers kertoo Sky Newsille, että nyt heillä on todellinen mahdollisuus tehdä läpimurto autoteknologiassa. Ei pelkästään itse polttokennoteknologiassa, vaan valmistamalla autoja täysin eri tavalla.
Rasan muotoilu eroaa muista autoista. Sen myös kerrotaan kulkevan lähes 500 kilometriä puolellatoista kilogrammalla vetyä, joka muuntuu sähköksi. Auton päästöt ovat ainoastaan lämmintä ilmaa ja vesihöyryä.
Vetyauton maksiminopeus on hieman alle 100 kilometriä tunnissa, mikä saavutetaan noin kymmenessä sekunnissa. Auto onkin suunniteltu kaupunkiautoksi, eikä siinä ole esimerkiksi vaihteistoa. Painoa autolla on noin 580 kiloa.
Yritys ei aio myydä autoja perinteisellä tavalla, vaan myyntiperiaate on lähempänä leasingia: autosta maksetaan kuukausittain tietty summa vetyautoille tyypillisen kalliin hinnan sijaan. Yritys aikoo valmistaa 20 kappaleen koe-erän vuoden 2016 loppuun mennessä, ja vuonna 2018 autot tulevat yleisesti saataville.
Viime vuosina kilpailu vähäpäästöisten kulkuneuvojen alalla on kiristynyt voimakkaasti. Vuonna 2007 myytiin vain kaksi sähköautoa, kun viime vuonna niitä myytiin jo yli 28 000.
Vanhemman polven autonvalmistajat sekä uudemmat yhtiöt kuten Tesla tarjoavat lukuisia erilaisia malleja. Markkinoilla kuitenkin vallitsevat vetyautojen sijaan enemmänkin sähköautot.
Tällä hetkellä esimerkiksi Iso-Britanniassa on myynnissä ainoastaan kaksi vetyautoa: Hyundai ix35 ja Toyota Mirai. Maassa on 14 huoltoasemaa, joissa voi tankata vetyä.
Suomessa vetytankkausasemia on kaksi, mutta uusia tankkausasemia on tarkoitus avata 20 vuoteen 2030 mennessä.
Lähde: Sky News UK