Hätäkeskukset vastaanottivat uutenavuotena vuorokauden aikana yhteensä noin 12 700 hätäpuhelua.
Vuosi sitten vastaavana aikana hätäpuheluita vastaanotettiin 12 000.
Tavallisena viikonloppuna hätäpuheluita vastaanotetaan yhteensä keskimäärin 8 400.
– Vuodenvaihteessa hätäpuheluita vastaanotettiin eniten Keravan hätäkeskuksessa, kun hätäpuheluiden määrää verrataan kyseisen hätäkeskuksen normaalin viikonlopun puhelumäärään. Siellä vastaanotettiin yhteensä 4 000 hätäpuhelua lauantain ja sunnuntain välisenä aikana, kertoo hätäkeskustoiminnan kehittämisyksikön päällikkö Kyösti Lehtonen.
Vuodenvaihteelle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput hätäpuhelujen määrässä, jolloin vastausajat ovat olleet normaalia pidemmät.
– Lauantain ja sunnuntain välisenä aikana noin 90 prosenttiin hätäpuheluista kyettiin vastaamaan 10 sekunnissa. Normaalina viikonloppuna vastaava prosenttiluku on ollut 90, toteaa Lehtonen.
Vuodenvaihteessa hätäpuhelut koskivat pääosin yleistä häiriökäyttäytymistä, joihin useasti liittyi runsas alkoholin käyttö.
– Suurin osa tehtävistä välitettiin poliisille. Vuodenvaihteen tehtävät liittyivät pääosin ilkivaltaan ja häiriökäyttäytymiseen, päihtyneisiin henkilöihin, perheväkivaltaan, ajoneuvon pysäyttämisiin ja tarkistamisiin sekä poliisiasioiden neuvontaan ja opastukseen, Lehtonen kertoo.