Viime viikkojen helteet kasvattivat hätäpuheluiden määrää 30 prosenttia tavanomaiseen verrattuna, tiedottaa Hätäkeskuslaitos. Erityisesti päättäjäisviikolla puheluita soitettiin paljon.
Kesäkuun 2. päivä oli vuoden toistaiseksi vilkkain päivä, jona soitettiin 12 000 hätäpuhelua. Ne johtivat yli 7 000 tehtävään viranomaisille.
– Kiireen ja työvoimapulan takia 91 prosenttiin puheluista kyettiin vastaamaan alle 30 sekunnissa. Tavoitteena on, että vähintään 95 prosenttiin puheluista vastataan alle 30 sekunnissa, toteaa tiedotteessa Hätäkeskuslaitoksen johtaja Martti Kunnasvuori.
Hätäkeskuslaitos kärsii työvoimapulasta. Virastolle asetettu henkilöstön vähimmäismäärä on noin 600–630 henkilövuotta, mutta tälle vuodelle ennustetaan noin 580 henkilövuoden toteumaa.